Tudnivalók a cégkapuról

A cégkaput az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet hívta életre, ami szerint a cégkapu létrehozásával a gazdálkodó szervezetek számára tárhelyet biztosítanak. Az ügyfélkapuhoz képest az a különbség, hogy míg az ügyfélkapu magánszemélyek számára készült, addig a cégkapu a gazdálkodó szervezetek számára teszi lehetővé az elektronikus ügyintézést. Kinek van szüksége cégkapura? A gazdálkodó szervezetek számára kötelező a regisztráció, ami a gazdasági társaságok mellett magába foglalja az egyesületeket, szövetkezeteket is többek között. A teljes lista a polgári perrendtartásról szóló törvényben található meg. Ami lényeges, hogy az egyéni vállalkozókat nem érinti a cégkapu regisztrációs kötelezettség, nekik továbbra is az ügyfélkaput kell használni. Mire lesz használható a cégkapu? Hivatalosan 2018. január 1-től vehetőek majd igénybe a cégkapu szolgáltatásai, amik egyelőre nincsenek pontosan meghatározva, de várhatóan a hatóságokkal, hivatalos szervekkel való elektronikus kommunikáció színtere lesz majd. Azok a szervezetek, akik az ügyfélkapun már biztosítanak elektronikus ügyintézést nagy valószínűséggel a cégkapun is élen járnak majd szolgáltatásaik elérhetővé tételében. Mit kell tudni a regisztrációról? Aki az első határidőig, 2017. augusztus 30-ig nem regisztrált, 2017. december 31-ig még megteheti szankció nélkül. A regisztráció során az ügyfélkapuval, vagy elektronikus személyigazolvánnyal rendelkező cégképviselő vagy a meghatalmazottja bejelentkezik az alkalmazásba, kiválasztja a regisztrálandó cég cégformáját, megadja a szükséges adatokat. Ezt követően a regisztrációs alkalmazás kapcsolatba lép az érintett közhiteles nyilvántartásokkal és ellenőrzéseket hajt végre, és eredményes regisztráció esetén az alkalmazás eltárolja a regisztrációs adatokat, és elektronikusan hitelesített visszaigazolást ad. Ki használhatja majd a cégkapu fiókot? A regisztrációt követően a cégképviselő ki kell, hogy válasszon egy cégkapumegbízottat, aki majd elsődlegesen használja a fiókot, és a jogosultságokat is adhat. Emellett cégkapus ügyintézők is kijelölhetők, akik jogosultságot kapnak a dokumentumok kezelésére.  Cégkapu: mi a teendő ha nem egyeznek adataink a személyes okmányokon? A cégkapus regisztráció során ellenőrizni kell, hogy a személyes adatok megegyeznek-e a különböző okmányokon. Azok az 1980 előtt születettek, akik körzetekre osztott településen születtek (jellemzően nagy városokban), találkozhatnak azzal a problémával, hogy hibát jelez a rendszer a regisztráció során. A problémát az okozza, hogy a "születés hely" adatnál a lakcímkártyán a körzetszám római számmal, az adóigazolványon arab számmal van feltüntetve. Ez esetben, ha nem találnak más eltérést az adatokban, akkor kizárólag a NAV ügyfélszolgálatán személyesen ügyintézéssel van lehetőség a "születési hely" körzetszámának korrekciójára a rendszerben. A fenti információk a NAV Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának ügyfélszolgálatával történt egyeztetés során jutottak el hozzánk. Ha egyéb adatokban talál eltérést okmányain, akkor az okmányt kiállító szervezettel szükséges felvenni a kapcsolatot a módosítás kezdeményezéséhez. Kamaránk a fenti problémát jelezte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának kérve, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé járjon el a probléma megoldása érdekében, mivel országos viszonylatban jelentős számú vállalkozást érinthet.
Szerző: CSMKIK
2017.09.13.