Csökkenteni kell az új teherautók széndioxid-kibocsátási szintjeit

Az Unióban közlekedő teherautók és kamionok széndioxid-kibocsátását korlátozó jogszabályról döntött a Parlament. 30 százalékos kibocsátáscsökkentési cél az új nehézgépjárművel számára 2030-ig. A közúti közlekedésből származó kibocsátások 25 százalékáért a teherautók és kamionok a felelősek. Az új jogszabályt - amelyről februárban már informális megállapodás született a Tanács román elnöksége és a Parlament között - 474 szavazattal, 47 ellenszavazat és 11 tartózkodás mellett fogadták el. A szabály értelmében 2030-ra 30 százalékkal csökkenteni kell az új nehézgépjárművek, azaz teherautók és kamionok széndioxid-kibocsátását. Köztes célnak 2025-re 15 százalékos csökkentést ír elő a jogszabály. A teherautók gyártóinak biztosítani kell, hogy 2025-re új eladásaik legalább két százaléka zéró, vagy alacsony kibocsátású új járművekből származzon. Erre azért van szükség, mert a közúti közlekedésből származó széndioxid-kibocsátás mértéke fokozatosan nő, amelynek negyedéért a nehézgépjárművek felelnek. Az Európai Bizottságnak a Párizsi megállapodással összhangban 2022-ig kell megállapítania a 2030 utáni célértékeket. A következő lépések A szakminiszterekből álló Tanácsnak hivatalosan is el kell fogadnia a jogszabályt, amely ezt követően lép életbe. Forrás: Európai Parlament - 2019. április 18.
Szerző: Piti Enikő
2019.04.26.