Uniós támogatás a fenntartható agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítésére

2022-re összesen 185,9 millió eurót különítettek el az uniós agrár-élelmiszeripari termékek Unión belüli és Unión kívüli népszerűsítésére. 2021-hez hasonlóan a jövő évi promóciós szakpolitikai munkaprogram is olyan termékeket és mezőgazdasági gyakorlatokat helyez előtérbe, amelyek támogatják az európai zöld megállapodás célkitűzéseinek megvalósítását. Ilyenek például az uniós ökológiai termékek, a gyümölcsök és a zöldségek, a fenntartható mezőgazdaság és az állatjólét.

Janusz Wojciechowski, a mezőgazdaságért felelős biztos így fogalmazott:„A Bizottság az EU-ban és világszerte egyaránt népszerűsíti az európai agrár-élelmiszeripari termékek minőségét és biztonságát. Ez fontos eleme a gazdálkodók és a termelők számára nyújtott támogatásnak. Promóciós politikánk kulcsfontosságú a fenntartható élelmiszerrendszerekre való átállás szempontjából. Célunk a biogazdálkodással és a fenntarthatóbb mezőgazdasági gyakorlatokkal kapcsolatos figyelemfelkeltés, valamint az egészséges táplálkozáshoz és a kiegyensúlyozott étrendhez elengedhetetlen friss gyümölcsök és zöldségek népszerűsítése. Növelnünk kell az e termékek iránti keresletet, ha azt szeretnénk, hogy egyre több termelő vegyen részt a zöld átállásban.”

A promóciós politika különböző kampányokat társfinanszíroz majd az európai zöld megállapodás törekvéseivel összhangban, támogatva „a termelőtől a fogyasztóig” stratégia, az európai rákellenes terv, az uniós ökológiai cselekvési terv, valamint az „End the cage age” elnevezésű európai polgári kezdeményezésről szóló közlemény célkitűzéseinek megvalósítását. A kampányok célja, hogy nemcsak az Unióban, de világszerte is tájékoztassák a fogyasztókat a biogazdálkodásról, az EU fenntartható mezőgazdaságáról, valamint arról, hogy miként járul hozzá az agrár-élelmiszeripari ágazat az éghajlatváltozás elleni fellépéshez és a környezetvédelemhez. Az EU-n belül olyan kampányokra is sor kerül majd, amelyek az egészséges táplálkozás és kiegyensúlyozott étrend érdekében a friss gyümölcsök és zöldségek fokozott fogyasztására buzdítanak.

Ezenkívül az európai rákellenes tervvel való fokozott összhang érdekében a kampányok vizuális promóciós anyagainak hivatkozniuk kell a megcélzott uniós ország élelmiszeralapú táplálkozási iránymutatásaira.

A kampányok továbbá hangsúlyt fektetnek a magas szintű biztonsági és minőségi szabványokra, valamint az uniós agrár-élelmiszeripari termékek sokszínűségére és hagyományos sajátosságaira. Ez magában foglalja az uniós minőségrendszerek, például a földrajzi árujelzők népszerűsítését az EU-ban.

Végezetül, ami az EU-n kívüli kampányokat illeti, azok elsősorban a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacokra, például Japánra, Dél-Koreára, Kanadára és Mexikóra irányulnak. A kampányok célja, hogy fokozzák az uniós agrár-élelmiszeripari termékek versenyképességét és fogyasztását, valamint növeljék azok ismertségét és piaci részesedését a célországokban.

A 2022-es kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat a Bizottság 2022 elején teszi közzé. Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari szervek széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására. A projekteket a KAP, az európai zöld megállapodás és „a termelőtől a fogyasztóig” stratégia éghajlatváltozással kapcsolatos és környezetvédelmi célkitűzéseinek fényében fogják értékelni, különös tekintettel a termelés és a fogyasztás fenntarthatóságára.

Háttér-információk

Az agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára irányuló uniós politika célja, hogy a globális agrár-élelmiszeripari piacok bővülésének kihasználásával, valamint az uniós mezőgazdaságban többek között a minőség és a fenntarthatóság tekintetében alkalmazott magas szintű normák tudatosításával növelje az ágazat versenyképességét. A politika jelenleg „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiának megfelelően felülvizsgálat alatt áll.

Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2021. december 15.