Fenntartható és határozott uniós kereskedelempolitika a cél

Az Európai Bizottság meghatározta a következő évekre vonatkozó kereskedelmi stratégiáját. A nyitott stratégiai autonómia fogalmát tükröző stratégia azon alapul, hogy az EU nyitott arra, hogy a zöld és digitális átalakulás támogatása révén hozzájáruljon a gazdasági helyreállításhoz, valamint megújult erővel összpontosítson a multilateralizmus megszilárdítására és a globális kereskedelmi szabályok reformjára e szabályok méltányosságának és fenntarthatóságának biztosítása érdekében. Szükség esetén az EU határozottabban fog fellépni érdekeinek és értékeinek védelmében, és ehhez új eszközöket is igénybe fog venni.

Korunk egyik legnagyobb kihívására válaszolva és polgáraink elvárásait teljesítve a Bizottság a fenntarthatóságot helyezi új kereskedelmi stratégiájának középpontjába, hogy az támogassa az uniós gazdaság klímasemlegesség felé való alapvető átalakulását. A stratégia egy sor olyan kiemelt intézkedést tartalmaz, amelyek az erőteljesebb globális kereskedelmi szabályok kialakítására és az EU gazdasági helyreállításának elősegítésére összpontosítanak.

Az új stratégiáról szólva Valdis Dombrovskis ügyvezető alelnök és kereskedelempolitikáért felelős biztos így nyilatkozott: „Az előttünk álló kihívások új uniós kereskedelempolitikai stratégiát igényelnek. Nyitott, szabályokon alapuló kereskedelemre van szükségünk ahhoz, hogy elősegítsük a Covid19-világjárványt követően a növekedés és a munkahelyteremtés helyreállítását. Hasonlóképpen, a kereskedelempolitikának teljes mértékben támogatnia kell gazdaságunk zöld és digitális átalakulását, és vezető szerepet kell biztosítania a WTO reformjára irányuló globális erőfeszítésekben. Eszközöket is kell nyújtania számunkra ahhoz, hogy megvédjük magunkat a tisztességtelen nemzetközi kereskedelmi gyakorlatokkal szemben. Nyitott, stratégiai és határozott megközelítést kívánunk érvényesíteni, hangsúlyozva, hogy az EU képes meghozni a maga döntéseit, és a körülötte levő világot a stratégiai érdekeit és értékeit tükröző vezető szerep és elkötelezettség lévén formálni.”

A jelenlegi kihívásokra reagálva a stratégia prioritásként kezeli a Kereskedelmi Világszervezet nagyszabású reformját, ideértve a kereskedelemmel és az éghajlattal kapcsolatos globális kötelezettségvállalásokat, a digitális kereskedelemre vonatkozó új szabályokat, a versenytorzulások kezelését célzó megerősített szabályokat, valamint a kötelező érvényű vitarendezésre vonatkozó WTO-rendszer helyreállítását.

Az új stratégia meg fogja erősíteni a kereskedelem azon képességét, hogy támogassa a digitális átállást és az éghajlatvédelmi átállást. Ezt először is azáltal éri el, hogy hozzájárul az európai zöld megállapodás céljainak megvalósításához. Másodszor pedig azáltal, hogy felszámolja a digitális gazdaságban az indokolatlan kereskedelmi akadályokat annak érdekében, hogy kiaknázhassa a digitális technológiák nyújtotta előnyöket a kereskedelemben. Szövetségeinek– például a transzatlanti partnerség – megerősítésével és a szomszédos országokra és Afrikára való nagyobb összpontosítással az EU jobban fogja tudni alakítani a globális változást.

Ezzel párhuzamosan az EU szigorúbb és határozottabb hozzáállást fog tanúsítani kereskedelmi megállapodásainak végrehajtása és érvényesítése terén, fel fog lépni a tisztességtelen kereskedelemmel szemben és kezelni fogja a fenntarthatósággal kapcsolatos aggályokat. Az EU fokozza arra irányuló erőfeszítéseit, hogy az általa kötött megállapodások tárgyalásai során kialkudott előnyök ténylegesen elérjék az uniós munkavállalókat, mezőgazdasági termelőket és polgárokat.

A stratégia alapját az érdekeltek széles körétől származó több mint 400 beadványt és szinte valamennyi tagállamban megrendezett nyilvános rendezvényeket is magában foglaló, átfogó és inkluzív nyilvános konzultáció, valamint az Európai Parlamenttel, az uniós kormányokkal, vállalkozókkal, civil társadalommal és a nyilvánossággal folytatott szoros együttműködés képezi.

Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2021. február 18.