200 ezer elektromos autó gördülhet le a gyártósorról évente

Szegeden építi meg európai gyártóközpontját a világ vezető elektromosautó-gyártója, a BYD. A magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházásáról van szó, amely óriási hatással lesz nemcsak a megyeszékhely, hanem az egész régió fejlődésére, jövőjére. A több milliárd eurós, forintban számolva ezermilliárdos nagyságrendű beruházásnak az M5-ös és az M43-as autópálya kereszteződésében fekvő 300 hektáros ipari park ad helyet. Már alá is írták a telek adásvételi előszerződését.  A kínai óriás Szegedről szeretné meghódítani az európai piacokat, több ezer munkahelyet teremtve.

A nagy bejelentés
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Botka László, Szeged polgármestere december 22-én közös sajtótájékoztatón jelentették be a külügyminisztériumban, hogy a világ legnagyobb plug-in hibrid-, valamint elektromos modellt gyártó cége Magyarországon, mégpedig Szegeden építi fel első európai gyárát. Mint Joó István kormánybiztos, a Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, 224 tárgyalási fordulót követően döntött a BYD igazgatósága Szeged mellett.

Erős nemzetközi mezőnyben győzött Szeged
A BYD számos német, francia, spanyol, lengyel, belga, bolgár, szerb és több magyarországi helyszínt megvizsgálva döntött Szeged mellett. Vajon minek köszönhetően? – kérdezhetnénk.  
A döntést követően kiadott városházi közlemény szerint Szegedet elsősorban nemzetközi szintű kutatói háttere, tudományos rangja, kiváló infrastruktúrája, kedvező elhelyezkedése, zöld szemlélete miatt választotta európai gyártóközpontja színhelyéül a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója. A közlemény arra is kitért, hogy a BYD az akkumulátorgyártás és a vegyipari tevékenységek kivételével a teljes gyártási folyamatot Szegeden valósítja meg, vagyis nem pusztán összeszerelésről van szó, így nagyszámú mérnökre és technikusra is szükség  lesz.
A pontos számok ugyan még nem ismertek, de több milliárd eurós beruházásról van szó, és több ezer munkahelyről.
A most ismert tervek szerint 2025 második felében már meg is kezdené a termelést a kínai vállalat. Becslések szerint a teljes felfutás után a gyártókapacitás évente akár a 200 ezer autószámot is elérheti (ezzel meghaladná a győri Audi gyártókapacitását).

Folynak az előkészületek
A város határában lévő, az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet és a Science Park szomszédságában fekvő terület előkészítésén, ipari parkká alakításán már jó ideje gőzerővel dolgozik az önkormányzat. A polgármester tájékoztatása szerint 300 hektárnyi terület átadását és az infrastruktúra fejlesztését vállalta a város, a teljes körű lőszermentesítést elvégezték, folyik a régészeti feltárás, kiépítik a szennyvízelvezető- és ivóvíz-hálózatot, továbbá egy nagyfeszültségű távvezetéket is áthelyeztetnek. A területet három részben adják át a befektetőnek, az elsőt már tavasszal. Közben a kormány 46,3 milliárd forint finanszírozási forrást rendelt a költségvetésből az ipari park körüli közúti, vasúti, áram-, gáz- és vízügyi infrastruktúra korszerűsítésére.
Részleteket ugyan még nem ismerünk a beruházásról, de a tempóra jellemző, hogy már az építési hatóságoknál vannak az első, engedélyekre váró tervrajzok.  Ezekben két, egymás melletti gyárcsarnok alapozására kérnének engedélyt a tervezők, a nagyobbik hossza mintegy 340 méter lesz.
Időközben mintegy 192 milliárd forintos alaptőkével bejegyezték a Szegedre tervezett elektromosautó-üzem mögötti vállalatot, a BYD Auto Hungary Kft.-t is. Ügyvezető igazgatója az a Ho Csecsi, aki a kínai fél részéről – videókapcsolaton keresztül – aláírója volt az adásvételi előszerződésnek.

Aláírták az adásvételi előszerződést
Január 30-án újabb fontos lépéssel kerültünk közelebb a BYD indulásához, ugyanis Szeged polgármestere és a BYD képviselője aláírták azt az adásvételi előszerződést, aminek értelmében az ipari területen megkezdődhet az elektromosautó-gyár építése. A Külgazdasági és Külügyminisztérium adott otthont az eseménynek. Az aláírást követően Vang Csuan-fu, a BYD elnök-vezérigazgatója Sencsenből mondott köszönetet Magyarországnak és Szegednek, és ígérte: „A legmodernebb, legfejlettebb technológiát hozzuk Szegedre, több ezer munkahelyet hozunk létre a városban.” Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig arról beszélt, hogy „ennek a gyárépítésnek a hatása hasonló lesz, mint az Audi győri, vagy a Mercedes kecskeméti, vagy a BMW debreceni, vagy éppen a Suzuki esztergomi gyárépítésének. Az egész város kap egy új lendületet, új dimenzióba lép, ami jó Szegednek, jó a szegedieknek, jó az egész régiónak.”
Botka László polgármester a következő szavakkal kezdte mondandóját: „Óriási öröm, hogy a beruházás érdekében a BYD, Szeged önkormányzata és a magyar kormány a lehető legszorosabban működik együtt. Közös a célunk, az, hogy minél hamarabb megépüljön a gyár, és elkezdjen termelni. Azt szeretnénk, hogy a gyár a város és a régió motorja legyen.”  A polgármester bemutatta annak a friss közvélemény-kutatásnak az eredményét is, mely szerint a helyi lakosság mintegy 98 százaléka hallott a beruházásról, és 85 százalék határozottan támogatja is.

Nyílnak a márkakereskedések
A BYD öt új elektromos modellel és több mint 170 márkakereskedéssel már most is jelen van Európában. A kínai vállalat tavaly októberben elindította a forgalmazást Magyarországon is első két márkakereskedőjével, a Duna Autóval és a Wallis Motorral. A harmadik márkakereskedést Észak-Pesten nyitják, partnerük a Schiller csoport. A tervek szerint a következő hónapokban további kiskereskedelmi partnerek csatlakoznak majd a BYD hálózatához. Három, tisztán elektromos modellel indultak Magyarországon, ezek a BYD Dolphin, a BYD Seal és a BYD Atto 3.

 

A világ tudomására hozta a BYD

December 22-én, a beruházás budapesti bejelentésével egy időben jelent meg a BYD angol nyelvű bejegyzése az X-en (Twitteren), melyben a világ tudomására hozza, hogy személyautókat fog gyártani Európában. A bejegyzés magyarul: „A BYD büszkén jelenti be európai stratégiánk következő állomását, egy korszerű gyártási és gyártóközpont felépítését Szegeden, Magyarországon. Ez a létesítmény első a maga nemében, hogy egy kínai autóipari vállalat létesíti Európában, és amely az innováció és az intelligencia harmonikus keverékét hozza el az autóiparba. Útmutató a zöldebb világ felé.”