Az ATA igazolvány olyan nemzetközi vámokmány, amely egy éven keresztül lehetővé teszi az áruk vámmentes, ideiglenes kivitelét.     

Az ATA igazolványok kiadása 2023. január 1-től az ATA Gateway programból történik. Az igazolvány kiadásához nincs szükség az előre nyomtatott formanyomtatvány és az igazolvány otthoni kinyomtatására. Az elkészült igazolványt  kibocsátásra jogosult területileg illetékes kereskedelmi és iparkamara nyomtatja ki, e mellett továbbra is szükség van az ATA tulajdonos cégszerű aláírására.
Az ATA igazolvány kibocsátása írásos kérelemre történik.
Az igazolvány kiadásához szükséges adatokat (tulajdonos és képviselő adatai, felhasználás célja), valamint az árujegyzéket/tételjegyzéket előre el kell készíteni a megadott formában és azt átküldeni a kibocsátó kamarának, mivel az igazolvány adatait a kamara hitelesítésért felelős munkatársa rögzíti az ATA Gateway programban.
(Árulista és Adatbekérő minta a mellékletben található - A formátumot semmilyen módon nem szabad megváltoztatni, formázni!)

Az eATA rendszerben kiadott ATA carnet a kiadás pillanatában bekerül az ICC ATA rendszerébe.

Az ATA igazolvány kibocsátásához az alábbi dokumentumok benyújtása továbbra is szükséges:
- ATA szerződés 
- inkasszós felhatalmazó levél 
- óvadék elhelyezési nyilatkozat 


2023. január 1-től a hitelesítési díjak változtak. Az aktuális díjtételeket a CSKIK honlapján ITT olvashatja.

További információk az ATA igazolvány kibocsátáról az okmányhitelesítő kollégáktól kérhetők.

A hitelesítéshez hivatalos cégbélyegző és aláírásra jogosult személy aláírása szükséges! 

Mire jó az ATA igazolvány?
(A kérdésre választ kaphat a linkre kattintva.)

Gyakran ismételt kérdések

Az ATA igazolvány használata

Információk határátkelőhelyekről:

A Tiszasziget, Bácsalmás, Ásotthalom, Kübekháza kis határátkelőhelyeken az ATA igazolványok kezeléséhez a feltételek csak részben adottak.
Hivatkozással a NAV-tól érkezett megerősítésre, a fenti határátkelőhelyek helyett az ATA igazolványokkal szállítandó áruk vámkezelésével Röszke és Tompa határátkelőhelyeket szíveskedjenek felkeresni (illetve a kishatárátkelőhelyek helyett az ATA igazolvány birtokában a normál határátkelőhelyeket válasszák). (frissítve: 2022.10.10.)

-----------------------------------------------------------------------

Egyesült Királyság

2022. január 1-től az Egyesült Királyságba bármely kikötőn keresztül belépő vagy onnan kilépő fuvarozónak az áruk vámkezeléséhez regisztrálna kell a GVMS (Goods Vehicle Movement Service) rendszerben. Az ATA-igazolvány számát a GVMS-nyilatkozat Declaration Reference mezőjébe kell beírni.
A rendelkezés minden járműre vonatkozik, mind export, mint import viszonylatban. Teherforgalomban szállított áruk esetében a szállítmányozó szerzi be a GMR számot.
Utasforgalomban a külföldi kamara segít megszerezni a számot. Ehhez ezen az oldalon kell az igényt elküldeni: https://www.londonchamber.co.uk/international-trade/trade-documentation/customs-declarations/gmr-service-request/
A Calais Euroshuttle-n keresztül az Egyesült Királyságba utazó személygépkocsiknak és kisteherautóknak a teherterminálra kell menniük, hogy lebélyegezzék igazolványukat. (frissítve: 2022.09.02.)

Vámhivatalok: minden kikötői és reptéri vámhivatal, ahol a vámkezelési szolgáltatások elérhetők
A kikötők leterheltségének a csökkentésére, a Csatornaalagúton, Dover és Holyhead kikötőn keresztül érkező vagy innen induló szállítmányok esetén belföldi vámkezelési helyek választandók! Az alábbi oldalakon megtalálható azon helyek
listája, ahol az ATA igazolvánnyal történő vámkezelés lehetséges:
https://www.gov.uk/government/publications/attending-aninland-border-facility/attending-an-inland-border-facility
https://www.gov.uk/guidance/moving-goods-through-theport-of-dover-and-eurotunnel-with-an-ata-carnet
Az Ír Köztársaság és Észak-Írország közötti szárazföldi forgalomban a hivatalos ügyfélfogadási idő: 9-17 óra között.
Az Egyesült Királyságba Észak-Írországon keresztül érkező vagy az Egyesült Királyságból Észak-Írországon keresztül távozó szállítmányok esetén az ATA igazolványokat Észak-Írországban kell leigazoltatni.
Speciális rendelkezések: További információ az ATA igazolványok Egyesült Királyságbeli használatáról itt olvasható: https://www.gov.uk/government/publications/notice-104-ataand-cpd-carnets/notice-104-ata-and-cpd-carnets
(frissítve: 2021.01.01.)

---------------------------------------------------------------------------

Törökország

A török vámhatóság az ATA igazolványok kezeléséhez egy regisztrációs felületet hozott létre. A felületen a vámkezelés előtt (import és reexport kezelés előtt) az ATA tulajdonosnak/képviselőjének kell az ATA igazolvány adatait regisztrálnia. A felület elérhetősége: https://uygulama.gtb.gov.tr/eATA/#/login
A regisztráció, a weboldal használata díjmentes, a használathoz vámképviselő vagy speditőr szolgáltatását nem szükséges igénybe venni. Ha a használattal probléma merülne fel, a vámtiszt feladata a segítség nyújtása.
A betétlapokon a nyilatkozatot az F) pontban az írja alá, aki a vámkezelést kéri, és ha meghatalmazás is tartozik az ATA igazolványhoz, akkor azt a nagykövetségen felül kell hitelesíttetni. (frissítve: 2023.07.05.)

A török vámhatóság kérése, hogy az ATA tulajdonosok vagy képviselőik digitálisan nyújtsák be az ATA igazolványok általános jegyzékét.
A Törökországban használandó ATA igazolványok esetében az általános jegyzéket Excelben, egy pendrivra le kell menteni és a török vámhatóságnak, kérésre, egy fájlban átadni. (frissítve: 2021.12.03.)
-----------------------------------------------------------------------

Milyen áruk szállíthatók az ATA igazolvánnyal?

Olyan áruk széles köre, amelyeket:

kiállításon, vásáron, bemutatón történő használatra,
- szakmai felszerelésként*,
- kereskedelmi mintaként,
- sportcélokra,
- oktatási, tudományos és kulturális céllal,
- személyes használati tárgyként stb.,

ideiglenesen szállítanak ki az Európai Unió vámterületéről, és változatlan állapotban, újra-behozatalra szánnak.
(*Szakmai felszerelés alatt kizárólag a vámegyezményekben szereplő árukat lehet figyelembe venni.)

Az ATA igazolványt csak azokban az országokban fogadják el, amelyek csatlakoztak az ATA igazolvány alkalmazásáról szóló vámegyezményekhez. Jelenleg 80 országban használható az ATA vagy CPD igazolvány az ideiglenes bevitelnél a vámkezelés egyszerűsítésére. Az elfogadó országokban azonban nem azonosak a felhasználási feltételek: pl. India – csak kiállításra vagy szakmai felszerelésként vihető áru, USA – csak szakmai felszerelés és áruminta szállítható, Mexikó – előzetesen regisztrálni szükséges az ATA igazolványt a külföldi kamaránál, stb. Az egyes ATA országokban érvényes felhasználási feltételekről az ATA igazolványt kibocsátó területi kamarától kérhető felvilágosítás.


Nem használható az ATA igazolvány postai forgalomban, fogyasztási cikkek szállításához, gazdasági tevékenység végzéséhez. Az ATA igazolvány használatát szabályozó vámegyezményekben (az ATA Egyezményben és az Isztambuli Egyezményben) részletesen olvashat a lehetséges alkalmazási körökről, a szállítható áruk köréről.

 

Bővebb információért forduljon hozzánk az alábbi elérhetőségeken:

Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara – Szeged
6721 Szeged, Párizsi krt. 8-12. I. emelet
e-mail: hitelesites@cskik.hu

ATA Carnet

Durovic Éva: +36- 62/554-250/140 mellék
Lack Erika: +36-62/549-399

Ügyfélfogadási idő: hétfő – péntek 9 – 12 óra között
Kérjük az ügyintézéshez előzetesen egyeztessen időpontot!
Bankszámlaszám: 10980006-00000010-56060004

Kapcsolódó linkek: