Új limit az autók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátására

Az ambiciózus éghajlat-politikai célok elérése érdekében az EU felülvizsgálja a jogszabályokat azokban az ágazatokban, amelyek közvetlenül érintettek a „Fit for 55 csomagban”. Ez magában foglalja a közlekedést is, mely az egyetlen ágazat, ahol az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása meghaladja az 1990-es értéket, ugyanis több mint 25%-kal nőtt. A közlekedés az EU teljes kibocsátásának ötödét adja.

A közúti közlekedés adja a közlekedésből származó kibocsátás legnagyobb százalékát, 2021-ben az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 72%-áért volt felelős.

Miért az autók és a kisteherautók?

Az autók és kisteherautók az európai szén-dioxid-kibocsátás mintegy 15%-áért felelősek.

Az autók károsanyag-kibocsátására vonatkozó egységes szabályozás hozzájárulna az EU 2030-ra kitűzött klímacéljainak eléréséhez.


A jelenlegi helyzet

2019-ben 122,3 gramm volt az új autók kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátása, ami alacsonyabb, mint az EU 2015-2019-es időszakra vonatkozó 130 grammos célértéke, de így is magasabb, mint a 2021-re kitűzött 95 g/km.

Az elektromos autók száma gyorsan növekszik, 2020-ban az újonnan nyilvántartásba vett személygépkocsik 11%-át tették ki

Amit érdemes tudni a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásáról az EU-ban azt infografikán foglaltuk össze.


Új célok


Az új jogszabály irányt mutat a nulla CO2-kibocsátás felé 2035-re az új személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek esetében. A köztes kibocsátáscsökkentési célokat 2030-ra a személygépkocsik esetében 55%-ban, a kisteherautók esetében pedig 50%-ban határozza meg.

A célokat százalékban fejezik ki, mert a 95 g/km-es szabványt újra kell számítani az új, szigorúbb károsanyag-kibocsátási teszt szerint, amely jobban tükrözi a valós vezetési viszonyokat.

A felülvizsgált jogszabálynak a zéró kibocsátású járművek szélesebb körű bevezetésével kell segítenie a polgárokat, és ösztönöznie kell a zéró kibocsátású technológiák innovációját.


Az Európai Parlament és a tagállamok 2022 októberében megállapodtak a szabályok végleges formájáról. Ezt a Parlament 2023 februárjában hagyta jóvá és a Tanács 2023 márciusában fogadta el. A jogszabály 2023 áprilisában lépett hatályba.

Emellett az EU azt tervezi, hogy több elektromos töltő- és hidrogén-töltőállomást hoz létre.

2023 júliusában a Parlament új szabályokat fogadott el, amelyek szerint 2026-ig 60 kilométerenként elektromos töltőállomásokat kell telepíteni a főutak mentén, 2031-ig pedig legalább 200 kilométerenként hidrogéntöltő állomásokat. A szabályokat a Tanácsnak is jóvá kell hagynia, mielőtt hatályba lépnének.


Bővebben a közlekedési kibocsátásokról:


Forrás: az Európai Parlament hivatalos oldala, utolsó frissítés 2023.08.22.