Milyen előnyökkel járnak a vezető nélküli járművek? Mit tesz az Európai Unió, hogy szembenézzen az automatizált közlekedési ágazat kihívásaival? Összefoglaló az önvezető autókkal kapcsolatos várakozásokról.
A digitális technológia legújabb fejlesztéseinek, például a robotikának, a mesterséges intelligenciának és a nagy teljesítményű számítógépeknek köszönhetően azok az önvezető autók, amelyekről valaha filmekben és könyvekben álmodoztunk, hamarosan valósággá válnak.
Milyen előnyökkel járhatnak az önvezető járművek az európaiak számára?
Az EU-ban az összes közúti közlekedési baleset mintegy 95%-át emberi hiba okozza, és csak 2017-ben 25 300 ember halt meg az Unió útjain. A vezető nélküli autók és teherautók drasztikusan csökkenthetik ezeket a számokat és javíthatják a közúti biztonságot, míg az új digitális technológiák csökkenthetik a forgalmi torlódásokat, valamint az üvegházhatású gázok és a légszennyező anyagok kibocsátását. A mobilitás is javítható, például a közúti közlekedés megnyitásával az idősek és a csökkent mozgásképességűek vagy fogyatékkal élők számára.
Az önvezető járművek piaca várhatóan exponenciálisan növekedni fog, új munkahelyeket teremtve és 2025-ig akár 620 milliárd eurós nyereséget is hozva az EU autóipara számára.
Melyek az autonóm vezetés kihívásai az EU-ban?
- Közlekedésbiztonság: mivel a vezető nélküli járműveknek meg kell osztaniuk az utat a nem automatizált járművekkel, gyalogosokkal és kerékpárosokkal, elengedhetetlen a megfelelő biztonsági követelmények és a közlekedési szabályok uniós szintű harmonizációja.
- Felelősségi kérdések: mivel az önvezető járművek a vezetési feladatokat az emberekről az autonóm technológiákra ruházzák át, a meglévő uniós felelősségi jogszabályoknak tovább kell fejlődniük, és tisztázni kell, hogy balesetek esetén ki felelős: a járművezető vagy a gyártó?
- Adatkezelés: az uniós adatvédelmi szabályok az automatizált szektorra is vonatkoznak, de még nem tettek konkrét intézkedéseket a kiberbiztonság garantálására és az önvezető járművek kibertámadásokkal szembeni védelmére.
- Etikai kérdések: az önvezető járműveknek tiszteletben kell tartaniuk az emberi méltóságot és a választás szabadságát.
- Infrastruktúra: a kutatásba és innovációba való jelentős befektetés létfontosságú a technológiák fejlesztéséhez és a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez.
Mit csinál az EU?
Miközben a technológiák gyorsan fejlődnek, az EU azon dolgozik, hogy biztosítsa a közös szabályokat. A Parlament által 2019. január 15-én elfogadott jelentés hangsúlyozza, hogy:
- Az automatizált és összekapcsolt közlekedésre vonatkozó uniós szakpolitikáknak és jogszabályoknak ki kell terjedniük minden szállítási módra, beleértve a rövid távú tengeri szállítást, a belvízi hajókat, az árukat szállító drónokat és a könnyűvasúti rendszereket.
- A nemzetközi szintű szabványosítási erőfeszítéseket tovább kell koordinálni a járművek biztonságának biztosítása érdekében.
- Az eseményadatok rögzítését kötelezővé kell tenni az automatizált járművekben a balesetek kivizsgálásának javítása és a felelősség kérdésének kezelése érdekében.
- Az európaiak vezető nélküli járművekbe vetett bizalmának növelése érdekében ki kell dolgozni az automatizált közlekedési ágazat adatvédelmi és etikai szabályait.
- Különös figyelmet kell fordítani a csökkent mozgásképességű vagy fogyatékkal élők számára hozzáférhető önvezető járművek fejlesztésére.
Automatizált és csatlakoztatott járművek
- Az automatizált járművek digitális technológiák segítségével segítik a vezetőt, hogy a vezetési funkciók egy része vagy mindegyike átvihető legyen egy számítógépes rendszerbe
- Az önvezető vagy vezető nélküli járművek 3., 4. vagy 5. szintű automatizált járművek
- A csatlakoztatott járművek olyan eszközökkel vannak felszerelve, amelyek az interneten keresztül kommunikálnak más járművekkel vagy infrastruktúrával
- Az automatizált és összekapcsolt technológiák kiegészítik egymást, és valószínűleg a közeljövőben minden automatizált jármű is összekapcsolásra kerül
Az automatizálás szintjei és az idővonal
Az automatizált autók érzékelőkkel, beépített kamerákkal, autóba épített számítógépekkel, nagy pontosságú GPS-szel, műholdvevőkkel és kis hatótávolságú radarokkal vannak felszerelve, és ellátják a vezetési feladatok egy részét vagy egészét. A járművezetőket segítő járművek (az automatizálás 1. és 2. szintje) már jelen vannak az európai piacon. A teljesen automatizált járművek (5. szint) 2030-tól érkeznek meg.
Forrás: az Európai Parlament hivatos oldala, 2023. október 17.