Kötelező lesz a kártyás fizetés terminál januártól?

2021. január 1-jétől minden online pénztárgéppel rendelkező vállalkozásnak biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőséget vásárlói részére. Fontos ugyanakkor kiemelnünk, hogy az ügyfelek ma már kifejezetten keresik azokat a vásárlási lehetőségeket, ahol nemcsak készpénzzel fizethetnek, hanem bankkártyával, vagy akár mobiltelefonjuk segítségével. Ezen megváltozott ügyféligényekhez pedig a vállalkozásoknak alkalmazkodniuk kell, különben vásárlókat veszíthetnek és nem utolsó sorban jogszabályi kötelezettségüknek sem tudnak eleget tenni. Az MKIK Modern Vállakozások Programjának blogján olvasható cikk ezt a témát járja körül, melyből most mi is szemezgetünk.


Mi a helyzet most?

Jelenleg a bankkártya-elfogadó helyekre van terhelve minden költség. A bankszámlának és a bankkártyás fizetési lehetőségnek ugyanakkor költségei vannak. A vásárló kifizeti a teljes vételárat, mellyel párhuzamosan költség keletkezik mind a kártyakibocsátó bank, mind a fizetési szolgáltató, a kereskedő bankja és a kártyatársaságok oldalán. A kisebb értékű online fizetéseknél, vagy alacsony árréstartalmú termékeknél jelentős többletköltségként jelentkezik az elfogadó helyeknél. A százalékban meghatározott jutalékok mellett előfordul, hogy fix tételes díjak is kapcsolódnak a kártyás fizetéshez, így megtörténhet, hogy 2 kiflit bankkártyával kifizetve a kereskedő profit helyett veszteséget termel. A készpénzkezelésnek is vannak költségei, ami így nem jelentkezik a kártyaelfogadónál, hiszen azonnal, vagy legalábbis rövid időn belül megjelenik a számláján a pénz. Nem kell őrizni, szállítani, a bank pénztáránál újabb díjért befizetni.

Mi lesz ezután?

Bankkártya elfogadó (POS) terminál biztosan lesz. Ahogy a bevezetőnkben is írtuk, 2021. január 1-jétől Magyarországon minden pénztárgépet üzemeltető vállalkozásnak biztosítania kell legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget. A kötelezettségről a kereskedelemről szóló törvény rendelkezik

Ezt a hétköznapokban a „kötelező lesz POS terminált üzemeltetni” szófordulattal emlegetik a kereskedők, szolgáltatók. Jelentős részüknél már működik is valamilyen megoldás, de sok helyen azért nem használják még, mert csak „plusz költségként” tekintenek rá. Természetesen ez a szolgáltatás is pénzbe kerül, az eszközért is bérleti díjat kell fizetni, vagy meg kell vásárolni és a kártya elfogadások/kártyás fizetések után is tételes és/vagy százalékos mértékű jutalékot is levon a fizetési szolgáltató. Ezek a tényezők a vállalkozás forgalmát is figyelembe véve elég jól összehasonlíthatók, de az olcsóbbnak tűnő ajánlatok mögött néha előfordulnak nem várt további költségek pl. külön a POS terminál működéséhez szükséges további bankszámla és bankkártya használatának díjai.

Hozzávetőleg 213.000 online pénztárgép működik Magyarországon, de csak 147.000 POS terminálnál lehet kártyával fizetni. Egyre több fizetési szolgáltató jelenik meg a piacon, különféle konstrukciókkal, induló kedvezményekkel, de egy dologban azonos a működésük: a POS terminálon keresztüli kártyás fizetések költéségét minden esetben kizárólag a terminál üzemeltetője, tehát a kereskedő, a szolgáltató fizeti meg. A vevő, szolgáltatást igénybe vevő ügyfél számára kényelmes, gyors, biztonságos és ingyenes a kártyás fizetés.

Van más lehetőség is!

2020. március elején elindult az Azonnali Fizetési Rendszer Magyarországon, aminek köszönhetően egyedi belföldi forintátutalásaink 5 másodpercen belül megérkeznek a fogadó félhez. A fent említett törvényi változás nem teszi kötelezővé a POS terminált, „csak” azt, hogy folyamatosan rendelkezésre álló elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítani. Ilyen lehetőség az Azonnali Fizetési Rendszerben alkalmazandó QR kódos megoldás [5]is, ami már most is több számlázóprogramban elérhető. A számlán megjelenített QR kódot egy okostelefonos alkalmazással beolvasva megtörténik a számla kiegyenlítése. Amellett, hogy ez egy gyors, korszerű megoldás, a fizetés költségét nem feltétlenül a számla kiállítója állja, hanem a fizető félre terhelhető, amennyiben az átutalással egyenlíti ki a számlát. Ez az a lehetőség, ami miatt a leginkább ár/költség érzékeny vállalkozásoknak biztosan tetszeni fog a QR kód használata. 


További hasznos információkat is olvashat, ha elolvassa a teljes cikket, melyet ITT talál. A megoldásokról a Modern Vállakozások Programjának Csongrád-Csanád megyei területi IKT-tanácsadóját is kérdezheti a papp.zoltan@ginop-mkik.hu emailen és a +36-20-443-3520-as telefonszámon.

Szerző: Modern Vállalkozások Programja
2020.11.30.