Bizottsági javaslat az adminisztratív terhek csökkentéséért
Az Európai Bizottság konkrét lépéseket javasolt az európai szociális biztonsági rendszerek koordinálásának további digitalizálásáért. A közlemény intézkedéseket határoz meg annak érdekében, hogy a digitális eszközök teljes körű kihasználása, valamint a polgárok és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése révén gyorsabbá és egyszerűbbé váljon a szociális biztonsági szolgáltatásokhoz való, határokon átnyúló hozzáférés.
Ez javítani fogja a nemzeti szociális biztonsági intézmények közötti információcserét, és felgyorsítja az igénybe vehető ellátások határokon átnyúló elismerését és nyújtását. Ezáltal megkönnyíti az európaiak számára, hogy külföldön éljenek, dolgozzanak és utazzanak, a vállalkozások számára, hogy más uniós országokban folytassanak üzleti tevékenységet, a nemzeti közigazgatások számára pedig a szociális biztonság határokon átnyúló koordinálását.
A szociális biztonságra vonatkozó információk határokon átnyúló áramlásának javítására irányuló korábbi kezdeményezések ellenére a nemzeti intézmények, az egészségügyi szolgáltatók és a munkaügyi felügyelőségek a nemzeti rendszerek közötti kölcsönös átjárhatóság hiányosságai miatt továbbra is nehézségekbe ütköznek az adatokhoz való hozzáférés és azok megosztása terén. Költségek merülnek fel például a jogosultsági okmányok kiállítása és ellenőrzése során is.
A mai közlemény számba veszi a szociális biztonság koordinálásának digitalizálása terén eddig elért eredményeket, bemutatja az e területen folyamatban lévő kezdeményezéseket, és jövőbeli intézkedéseket javasol a digitalizálás által nyújtott előnyök teljes körű kiaknázása érdekében.
A javasolt főbb intézkedések
A Bizottság az alábbiakra kéri fel a tagállamokat:
Az Európai Munkaügyi Hatóság szintén aktív szerepet fog játszani azáltal, hogy összegyűjti a bevált gyakorlatokat, és elősegíti a nemzeti hatóságok közötti rendszeres információcserét.
A következő lépések
A Bizottság felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy hagyják jóvá az e közleményben meghatározott megközelítést, és felszólítja a tagállamokat és az összes érdekelt felet, hogy működjenek együtt e közlemény intézkedéseinek végrehajtása érdekében. A Bizottság a nemzeti képviselőkkel tartandó éves találkozókon támogatja és nyomon követi e közlemény végrehajtását.
A szociális biztonsági rendszerek koordinálására vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatáról szóló, folyamatban lévő tárgyalások összefüggésében is fontos előmozdítani a szociális biztonsági rendszerek koordinálásának digitalizálását. A Bizottság felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy mielőbb jussanak megállapodásra a felülvizsgálatról, korszerűsítsék ezt a jogi keretet, és továbbra is támogatni fogja a társjogalkotókat e cél elérésében.
Háttér-információk
Az uniós polgárok jogosultak arra, hogy egy másik uniós országban utazzanak, dolgozzanak és éljenek. 2021-ben az EU, az Európai Gazdasági Térség (EGT), az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) és Svájc polgárai közül 16 millióan éltek és/vagy dolgoztak egy másik uniós, EGT- vagy EFTA-országban és Svájcban. Az uniós szabályok (a 883/2004/EK rendelet és az annak végrehajtásáról szóló 987/2009/EK rendelet) védik az emberek szociális biztonsági jogait az Európán belüli mozgásuk során, például az egészségügyi ellátás, a családi ellátások és a nyugdíjak terén, és biztosítják, hogy az egész EU-ban a lehető leggyorsabban hozzájussanak mindazon ellátásokhoz, amelyekre jogosultak.
2021-ben Európában mintegy 235 millió ember rendelkezett európai egészségbiztosítási kártyával, ami lehetővé tette számukra, hogy külföldön előre nem látható orvosi ellátásban részesüljenek. Emellett 6 millió nyugdíjat folyósítottak más országban lakóhellyel rendelkező nyugdíjasoknak. Továbbá a nemzeti hatóságokhoz 3,6 millió kérelem érkezett a határokon átnyúló helyzetekben fennálló társadalombiztosítási fedezet igazolása iránt.
A szociális biztonságra vonatkozó információk elektronikus adatcseréje (EESSI) rendszerének köszönhetően a tagállamok szociális biztonsági intézményei 2019 óta gyorsabban és biztonságosabban kezeltek 16,5 millió olyan esetet, amelyekben az érintettek egy másik uniós országban utaztak, éltek, tanultak és/vagy dolgoztak. E rendszer keretében havonta 2,5 millió elektronikus üzenetváltásra kerül sor.
Jelenleg 12 tagállam intézményei tesztelik az ESSPASS-t; ennek során digitálisan állítják ki és ellenőrzik a polgárok társadalombiztosítási jogosultságait igazoló okmányokat határokon átnyúló módon. Ilyen például a munkavállalás területén az A1 jelű hordozható dokumentum, az egészségügyben pedig az európai egészségbiztosítási kártya.
Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2023. szeptember 6.