Uniós intézkedések a szándékosan hozzáadott mikroműanyagok korlátozására

Az Európai Bizottság újabb jelentős lépést tett a környezet védelme felé azáltal, hogy olyan intézkedéseket fogadott el, amelyek a vegyi anyagokra vonatkozó uniós szabályozás (REACH) értelmében korlátozzák a termékekhez szándékosan hozzáadott mikroműanyagokat. Az új szabályok meg fogják akadályozni, hogy mintegy félmillió tonna mikroműanyag kerüljön a környezetbe. A szabályok megtiltják a mikroműanyagok, valamint az olyan termékek értékesítését, amelyekhez szándékosan mikroműanyagokat adtak, és amelyek használatuk esetén mikroműanyagokat bocsátanak ki. Kellően indokolt esetben eltérések és átmeneti időszakok alkalmazandók, hogy az érintett felek alkalmazkodhassanak az új szabályokhoz.

Az elfogadott korlátozás tágan értelmezi a mikroműanyagok fogalmát: kiterjed minden 5 mm-nél kisebb, szerves, oldhatatlan és a lebomlással szemben ellenálló szintetikuspolimer-részecskére. A cél a lehető legtöbb termék esetében csökkenteni a szándékosan hozzáadott mikroműanyagból származó kibocsátásokat. Néhány példa a korlátozás hatálya alá tartozó általános termékekre:

  • a mesterséges sportfelületeken használt szemcsés töltőanyag, amely a környezetben előforduló, szándékosan hozzáadott mikroműanyagok legnagyobb forrása;
  • kozmetikumok, amelyek esetében a mikroműanyagokat többféle célra használják, például hámlasztásra (mikroszemcsék) vagy meghatározott állag, illat vagy szín kialakítására;
  • mosó- és tisztítószerek, textilöblítők, csillám, trágyák, növényvédő szerek, játékok, gyógyszerek és orvostechnikai eszközök, hogy csak néhányat említsünk.

Az ipari telephelyeken használt vagy használat közben mikroműanyagot nem kibocsátó termékek mentesülnek az értékesítési tilalom alól, de gyártóiknak utasításokat kell adniuk arra vonatkozóan, hogy miként kell használni és ártalmatlanítani a terméket a mikroműanyagok kibocsátásának megelőzése érdekében.

Következő lépések

Az első intézkedések – például az ömlesztett csillám és mikroszemcsék tilalma – a korlátozás 20 nap múlva történő hatálybalépésekor lesznek alkalmazandók. Más esetekben az értékesítési tilalom hosszabb idő elteltével lesz alkalmazandó, hogy az érintett érdekelt felek számára elegendő idő álljon rendelkezésre az alternatívák kifejlesztésére és az alternatívákra való átállásra.

Háttér-információk

Az Európai Bizottság elkötelezett a mikroműanyag-szennyezés elleni küzdelem mellett, amint azt az európai zöld megállapodás és a körforgásos gazdaságra vonatkozó új cselekvési terv is kimondja. A levegőre, a vízre és a talajra vonatkozó szennyezőanyag-mentességi cselekvési tervben a Bizottság célul tűzte ki, hogy 2030-ig 30%-kal csökkentse a mikroműanyag-szennyezést.

Ezen erőfeszítések részeként a Bizottság azon dolgozik, hogy csökkentse a különböző forrásokból – műanyaghulladékból és -szemétből, véletlen és nem szándékos kibocsátásból (pl. műanyagpellet-szóródás, gumiabroncsok kopása vagy a ruházatból történő kibocsátás) – származó mikroműanyag-szennyezést, valamint a termékekben való szándékos felhasználást.

A mikroműanyag-szennyezés kezelése és az egységes piac széttöredezettségének megelőzése érdekében a Bizottság felkérte az Európai Vegyianyag-ügynökséget (ECHA), hogy értékelje a termékekhez szándékosan hozzáadott mikroműanyagok jelentette kockázatot, valamint azt, hogy szükség van-e további uniós szintű szabályozási intézkedésre. Az ECHA arra a következtetésre jutott, hogy a bizonyos termékekhez szándékosan hozzáadott mikroműanyagok ellenőrizetlen módon kerülnek a környezetbe, és javasolta azok korlátozását.

Az ECHA által szolgáltatott tudományos bizonyítékok alapján a Bizottság a REACH-rendelet szerinti korlátozási javaslatot készített, amelyet az uniós országok megszavaztak, és amely elfogadása előtt sikeresen átesett az Európai Parlament és a Tanács általi ellenőrzésen.

Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2023. szeptember 25.

Szerző: Európai Bizottság - EEN - Hegedűs-Szabó Irén
2023.09.26.