Naprakész információk a járványhelyzet idején is

Az Enterprise Europe Network dél-alföldi irodájának a kis- és középvállalkozások külpiacra jutásának támogatása mellett, fontos feladata, hogy tanácsadással, információátadással segítse a cégeket. Ez a munka a 2020-as évben - a koronavírus okozta világjárvány miatt hozott intézkedések okán - még fontosabb szerepet töltött be.

A külföldi kapcsolatokkal rendelkező vállalkozások a kihívások ellenére is szerették volna megtartani a már kialakult együttműködéseiket, ehhez viszont naprakész információkra volt szükségük a nemzeti és nemzetközi jogszabályok vonatkozásában. Fordultak hozzánk cégek áruszállítással, telepítési munkákkal, jogi tanácsadással, és természetesen üzleti úttal kapcsolatos kérdésekben is. A megfelelő tájékoztatás érdekében munkatársaink több esetben nemcsak a magyarországi hatóságokkal, de az adott ország illetékes szervezeteivel, és EEN partnereivel is felvették a kapcsolatot.

Egy az élelmiszer-iparágban dolgozó hazai vállalkozás például tökmagot szeretett volna Szlovákiából Magyarországra szállítani tavaly májusban, ami egy általános helyzetben nem jelentett volna kihívást, hiszen az Európai Unió belső piacán biztosított az áruk szabad mozgása. A COVID-19 okozta járvány miatt azonban jelentős változások történtek a jogszabályokban a termékek behozatalára és kivitelére, valamint szállításukra vonatkozóan. A cég a behozatalhoz szükséges speciális dokumentumok, engedélyek mellett, a magyar-szlovák határ átlépésével kapcsolatos információkat kért. A szükséges szervezetek felkeresése után a határátkelőhelyek, a sofőröket érintő aktuális karanténszabályok, a biztonsági előírások, és adminisztrációs kötelezettségek vonatkozásában is tájékoztatni tudtuk a segítséget kérő vállalkozót, illetve a naprakész információk biztosítása érdekében az illetékes szlovák és magyar szervek elérhetőségeit is továbbítottuk.

Egy másik esetben az egyik alternatív energiaforrások területén tevékenykedő dél-alföldi vállalkozás fordult az EEN irodához, mert a határátlépésre vonatkozó szigorítások miatt nem tudta teljesíteni a szerződésben vállalt feladatait. A cég szlovák és román partnerekkel állt kapcsolatban, a termékek kijuttatása mellett a szerződésben vállalták a kazánok telepítését is. Munkatársunk a szlovák és román Konzuli Szolgálattal is felvette a kapcsolatot, valamint folyamatosan egyeztetett a magyar hatóságokkal, határátkelőkkel. A közös munka eredményeként a cég teljesíteni tudta vállalt kötelezettségét, így fenntarthatta a jól működő partnerséget, valamint nem merültek fel váratlan akadályok, és további költségek sem a szállítás és beüzemelés során.

Az Enterprise Europe Network szegedi irodájának szolgáltatásait, és elérhetőségeit az alábbi linken találja, forduljon hozzánk bizalommal!

https://csmkik.hu/een

A járványügyi intézkedésekkel kapcsolatos kérdéseket a jarvany@csmkik.hu e-mail címre várjuk.

 

Szerző: Hegedűs-Szabó Irén
2021.01.21.