Az EU szerepe a nemzetközi kereskedelmi színtéren

Export, import, a kereskedelemben elhelyezkedők száma és sok más: az Európai Parlament infografikája bemutatja a főbb érdekességeket az EU nemzetközi kereskedelemben betöltött szerepéről. Az EU nemcsak a tagállamok közötti kereskedelem előmozdításán dolgozott és dolgozik a mai napig is, számos jogszabály és tárgyalás célja, hogy az Unió vonzó célpont legyen a tagállamokon kívülről érkező befektetők számára is. Az EU exportja a globális export 15,6%-át adta, az import esetében pedig 14,8%-ot 2016-ban, így az Egyesült Államok és Kína mellett a nemzetközi kereskedelmi színtér egyik kiemelkedő szereplője.     Kereskedelmi egyezmények Az EU-nak jelenleg 116 kereskedelmi egyezménye van érvényben, vagy tárgyalás, esetleg frissítés alatt. A megállapodások célja nemcsak a vámok csökkentése, vagy eltörlése, hanem az is, hogy a kereskedelmi partnereink elismerjék és betartsák az uniós minőségi és biztonsági sztenderdeket. Az EU számára fontos, hogy megfelelő védelmet élvezzenek az olyan termékek, mint például a pezsgő, vagy a rokfort sajt.     A kereskedelmi egyezményeket az EU egyben eszközként is használja a környezetvédelmi, vagy éppen munkajogi szabályainak és sztenderdjeinek betartatására. Például igyekszik elkerülni az olyan termékek importját, amelyek készítéséhez gyerekmunkát alkalmaztak. Legutóbb Japánnal írt alá kereskedelmi megállapodást az EU, de számos más egyezményről jelenleg is tárgyal.     EU import és export Az EU kereskedelmi egyezményeinek köszönhetően a tagállamok előtt számos új lehetőség nyílik a szolgáltatásaik és termékeik kivitelére. Azoknak a cégeknek, amelyek pedig belépnének az uniós piacra, ugyanúgy be kell tartaniuk a minőségi előírásokat, mint a helyi vállalkozásoknak, így előzi meg az EU, hogy igazságtalanul előnyökhöz jussanak. A termékek kivitelének tekintetében az EU legjelentősebb partnerei az USA (20%), Kína (10,5%), és Svájc (8%). Az uniós tagállamok legtöbb importja Kínából (20,2%), az Egyesült Államokból (13,8) és Oroszországból (7,8%) származik.     Az Unión kívüli államokkal folytatott kereskedelem többmillió munkahelyet teremtett Európában. Az Európai Bizottág 2015-ös becslése szerint ez a szám 26 millió körül mozog. A nagyobb versennyel a vásárlók is jól járnák, hiszen végső soron az európai cégeket arra készteti, hogy nagyobb választékkal és alacsonyabb árakkal kínálják a termékeiket.     Forrás: Európai Parlament - 2018. augusztus 21.
Szerző: Piti Enikő
2018.08.29.