Nehézgépjárművek: szigorúbb szén-dioxid kibocsátási előírások

Az Európai Tanács május 13-án hivatalosan elfogadta a nehézgépjárművekre vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási előírásokról, valamint a hatályos uniós szabályok módosításáról és szigorításáról szóló rendeletet. A naprakésszé tett szabályok révén tovább csökken majd a közúti közlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátása, valamint 2030-ra, 2035-re és 2040-re vonatkozóan új célértékek kerülnek megállapításra.

A szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírások hozzá fognak járulni ahhoz, hogy Unió-szerte növekedjen a kibocsátásmentes járművek részaránya a nehézgépjármű-állományon belül, miközben biztosítják az ágazaton belüli innovációnak és az ágazat versenyképességének a megőrzését és fokozását.

Kibővített hatály
A naprakésszé tett szabályok kiterjesztik majd a meglévő rendelet hatályát annak érdekében, hogy szinte minden, tanúsított szén-dioxid-kibocsátással rendelkező új nehézgépjárműre – így többek között a kisebb tehergépkocsikra, a városi és a távolsági autóbuszokra, valamint a pótkocsikra is – kibocsátáscsökkentési célértékek vonatkozzanak.

Új kibocsátáscsökkentési célértékek
Az új szabályokkal fennmarad a jelenlegi, 2025-re vonatkozó célérték, amely a 16 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépkocsik esetében 15%-os kibocsátáscsökkentést irányoz elő. A 2030-ra és az azt követő időszakra vonatkozó uniós éghajlat-politikai célkitűzésekkel összhangban a rendelet további új célértékeket határoz meg:

  • 45%-os kibocsátáscsökkentés 2030-tól (az eredeti 30% helyett)
  • 65%-os kibocsátáscsökkentés 2035-től
  • 90%-os kibocsátáscsökkentés 2040-től

Ezek a célértékek 2035-től a közepes méretű tehergépkocsikra, a 7,5 tonnát meghaladó tömegű nehéz tehergépjárművekre és a távolsági autóbuszokra, valamint az ezeknek megfelelő, különleges felépítményű gépjárművekre vonatkoznak.

Kibocsátásmentességi célérték városi autóbuszok esetében
2035-re az új városi autóbuszok 100%-ának kibocsátásmentesnek kell lennie, 2030-ra pedig e kategória esetében 90%-os köztes célérték kerül meghatározásra. A helyközi autóbuszok mentesülnek e célérték elérése alól, mivel a kibocsátáscsökkentés mérése tekintetében távolsági autóbuszoknak fognak minősülni.

A következő lépések
A rendeletet most alá fogják írni, és kihirdetésre kerül az EU Hivatalos Lapjában. A kihirdetését követő huszadik napon lép majd hatályba.

A Bizottság 2027-ben felül fogja vizsgálni a módosított rendelet hatékonyságát és hatását, különösen a megállapított célértékek teljesülése tekintetében.

A Bizottságnak többek között értékelnie kell majd, hogy lehetséges-e közös módszertant kidolgozni az új nehézgépjárművek teljes életciklusra számított szén-dioxid-kibocsátásának mérésére és bejelentésére vonatkozóan.

Háttér
A nehézgépjármű-ágazat felelős az Unióban a közúti közlekedésből származó üvegházhatásúgáz-kibocsátások több mint 25%-áért. Bizonyos nehézgépjárművek esetében először 2019-ben határoztak meg szén-dioxid-kibocsátási előírásokat a 2025 és 2029 közötti, valamint a 2030 utáni időszakra vonatkozó célértékekkel. A rendeletet az erre vonatkozó rendelkezése értelmében 2022-ben felülvizsgálták.

A Bizottság 2023. február 14-én javaslatot nyújtott be a nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátási előírásainak módosítására vonatkozóan. Ez a felülvizsgálat az „Irány az 55%!” jogalkotási csomag szerves részét képezi. A naprakésszé tett szabályok hozzájárulnak az EU azon céljának megvalósításához, hogy a nettó üvegházhatásúgáz-kibocsátás az 1990-es szintekhez képest 2030-ra legalább 55%-kal csökkenjen, és hogy 2050-re megvalósuljon a klímasemlegesség.

Forrás: Európai Tanács sajtóközlemények, 2024. május 13.

Szerző: Baksa-Pataki Csilla
2024.05.14.