Bizottsági javaslat az adminisztratív terhek csökkentéséért

Az Európai Bizottság konkrét lépéseket javasolt az európai szociális biztonsági rendszerek koordinálásának további digitalizálásáért. A közlemény intézkedéseket határoz meg annak érdekében, hogy a digitális eszközök teljes körű kihasználása, valamint a polgárok és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése révén gyorsabbá és egyszerűbbé váljon a szociális biztonsági szolgáltatásokhoz való, határokon átnyúló hozzáférés.

Ez javítani fogja a nemzeti szociális biztonsági intézmények közötti információcserét, és felgyorsítja az igénybe vehető ellátások határokon átnyúló elismerését és nyújtását. Ezáltal megkönnyíti az európaiak számára, hogy külföldön éljenek, dolgozzanak és utazzanak, a vállalkozások számára, hogy más uniós országokban folytassanak üzleti tevékenységet, a nemzeti közigazgatások számára pedig a szociális biztonság határokon átnyúló koordinálását.

A szociális biztonságra vonatkozó információk határokon átnyúló áramlásának javítására irányuló korábbi kezdeményezések ellenére a nemzeti intézmények, az egészségügyi szolgáltatók és a munkaügyi felügyelőségek a nemzeti rendszerek közötti kölcsönös átjárhatóság hiányosságai miatt továbbra is nehézségekbe ütköznek az adatokhoz való hozzáférés és azok megosztása terén. Költségek merülnek fel például a jogosultsági okmányok kiállítása és ellenőrzése során is.

A mai közlemény számba veszi a szociális biztonság koordinálásának digitalizálása terén eddig elért eredményeket, bemutatja az e területen folyamatban lévő kezdeményezéseket, és jövőbeli intézkedéseket javasol a digitalizálás által nyújtott előnyök teljes körű kiaknázása érdekében.

A javasolt főbb intézkedések

A Bizottság az alábbiakra kéri fel a tagállamokat:

  • Gyorsítsák fel a szociális biztonságra vonatkozó információk elektronikus adatcseréjének (EESSI) nemzeti szintű végrehajtását, hogy az 2024 végére Európa-szerte teljes mértékben működőképes legyen. Az EESSI digitalizálja a nemzeti szociális biztonsági intézmények közötti információcserét a papíralapú, időigényes és nehézkes eljárások felváltása érdekében.
  • Bővítsék a teljes mértékben online lebonyolítható eljárások számát a szociális biztonsági rendszerek koordinálása terén annak érdekében, hogy még könnyebbé váljon az érintettek számára a külföldre költözés és a külföldi munkavállalás, és gyorsan igénybe tudják venni mindazon ellátásokat, amelyekre jogosultak. A tagállamok építhetnek az egységes digitális kapuról szóló rendeletre, amely előírja, hogy legkésőbb 2023. december 12-ig valamennyi fontos adminisztratív eljárást teljes mértékben online elérhetővé kell tenni a polgárok és a vállalkozások számára.
  • Teljes mértékben vegyenek részt az európai társadalombiztosítási kártyával (ESSPASS) kapcsolatos kísérleti tevékenységekben, amelyek azt vizsgálják, hogyan lehetne egyszerűsíteni a polgárok társadalombiztosítási jogosultságait igazoló okmányok határokon átnyúló kiadását és ellenőrzését.
  • Munkálkodjanak az európai digitális személyiadat-tárcák (EUDI-tárcák) bevezetésén, amely lehetővé teszi az uniós polgárok számára, hogy digitális formában hordják maguknál jogosultsági okmányaikat – például az európai egészségbiztosítási kártyát –, megkönnyítve a szociális biztonsági intézmények, a munkaügyi felügyelőségek és az egészségügyi szolgáltatók számára ezen okmányok azonnali ellenőrzését.
  • A Bizottság technikai segítségnyújtással – többek között a Technikai Támogatási Eszközön keresztül – és uniós finanszírozás rendelkezésre bocsátásával fogja támogatni az uniós tagállamokat ezen intézkedések végrehajtásában, például a Digitális Európa program, az InvestEU, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és az Európai Szociális Alap Plusz révén.

Az Európai Munkaügyi Hatóság szintén aktív szerepet fog játszani azáltal, hogy összegyűjti a bevált gyakorlatokat, és elősegíti a nemzeti hatóságok közötti rendszeres információcserét.

A következő lépések

A Bizottság felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy hagyják jóvá az e közleményben meghatározott megközelítést, és felszólítja a tagállamokat és az összes érdekelt felet, hogy működjenek együtt e közlemény intézkedéseinek végrehajtása érdekében. A Bizottság a nemzeti képviselőkkel tartandó éves találkozókon támogatja és nyomon követi e közlemény végrehajtását.

A szociális biztonsági rendszerek koordinálására vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatáról szóló, folyamatban lévő tárgyalások összefüggésében is fontos előmozdítani a szociális biztonsági rendszerek koordinálásának digitalizálását. A Bizottság felkéri az Európai Parlamentet és a Tanácsot, hogy mielőbb jussanak megállapodásra a felülvizsgálatról, korszerűsítsék ezt a jogi keretet, és továbbra is támogatni fogja a társjogalkotókat e cél elérésében.

Háttér-információk

Az uniós polgárok jogosultak arra, hogy egy másik uniós országban utazzanak, dolgozzanak és éljenek. 2021-ben az EU, az Európai Gazdasági Térség (EGT), az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) és Svájc polgárai közül 16 millióan éltek és/vagy dolgoztak egy másik uniós, EGT- vagy EFTA-országban és Svájcban. Az uniós szabályok (a 883/2004/EK rendelet és az annak végrehajtásáról szóló 987/2009/EK rendelet) védik az emberek szociális biztonsági jogait az Európán belüli mozgásuk során, például az egészségügyi ellátás, a családi ellátások és a nyugdíjak terén, és biztosítják, hogy az egész EU-ban a lehető leggyorsabban hozzájussanak mindazon ellátásokhoz, amelyekre jogosultak.

2021-ben Európában mintegy 235 millió ember rendelkezett európai egészségbiztosítási kártyával, ami lehetővé tette számukra, hogy külföldön előre nem látható orvosi ellátásban részesüljenek. Emellett 6 millió nyugdíjat folyósítottak más országban lakóhellyel rendelkező nyugdíjasoknak. Továbbá a nemzeti hatóságokhoz 3,6 millió kérelem érkezett a határokon átnyúló helyzetekben fennálló társadalombiztosítási fedezet igazolása iránt.

A szociális biztonságra vonatkozó információk elektronikus adatcseréje (EESSI) rendszerének köszönhetően a tagállamok szociális biztonsági intézményei 2019 óta gyorsabban és biztonságosabban kezeltek 16,5 millió olyan esetet, amelyekben az érintettek egy másik uniós országban utaztak, éltek, tanultak és/vagy dolgoztak. E rendszer keretében havonta 2,5 millió elektronikus üzenetváltásra kerül sor.

Jelenleg 12 tagállam intézményei tesztelik az ESSPASS-t; ennek során digitálisan állítják ki és ellenőrzik a polgárok társadalombiztosítási jogosultságait igazoló okmányokat határokon átnyúló módon. Ilyen például a munkavállalás területén az A1 jelű hordozható dokumentum, az egészségügyben pedig az európai egészségbiztosítási kártya.

Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2023. szeptember 6.

Szerző: Európai Bizottság - EEN - Hegedűs-Szabó Irén
2023.09.07.