Az új uniós szabályok már idén nyáron hatékonyabb védelmet biztosítanak 120 millió turista számára

Július 1-jétől a szervezett utazásokat foglaló nyaralók érdekeit szigorúbb fogyasztói jogok védik. Az új szabályok nem csupán a szervezett társasutazásokra vonatkoznak majd, hanem azokat a fogyasztókat is védik, akik a kombinált nyaralás más formáit veszik igénybe, például olyan testreszabott utazási csomagokat, amikor az utazó egyazon online vagy offline értékesítési helyen különböző elemek közül választhat. Az új szabályok védelmet biztosítanak ezentúl az „utazási szolgáltatásegyüttesek” esetében is, amikor az utazó egyazon értékesítési helyen, ám külön helyfoglalási eljárás révén utazási szolgáltatásokat vásárol, vagy ha az utazási szolgáltatás egy bizonyos honlapon történő lefoglalását követően egyéb szolgáltatás egy másik honlapon való foglalására vonatkozó ajánlatot kap. Věra Jourová, a jogérvényesülésért, a fogyasztópolitikáért és a nemek közötti esélyegyenlőségért felelős biztos így nyilatkozott: „Könnyű az interneten nyaralást foglalni, de szeretnénk biztosak lenni abban, hogy teljes körű védelemben részesülünk, ha valami probléma adódik. A szervezett utazásra vonatkozó új szabályok igazodnak a digitális korszakhoz és az üdülésfoglalás új lehetőségeihez. Az utazókat emellett új jogok illetik meg, és megfelelő védelemben részesülnek abban az esetben, ha az utazási vállalkozások csődbe mennek. Az új szabályok továbbá megkönnyítik az utazási vállalkozások számára azt, hogy más országokban is kínálhassák szolgáltatásaikat. Az új szabályok további előnyöket biztosítanak az utazóknak a következők révén: Egyértelműbb tájékoztatás az utazók számára: A vállalkozásoknak tájékoztatniuk kell az utazókat, hogy utazási csomagot vagy utazási szolgáltatásegyüttest kínálnak-e, valamint egységes tájékoztató formanyomtatványokban kell ismertetniük résztvevőket megillető legfontosabb jogokat. Egyértelmű információkat kell nyújtaniuk az utazási csomag összetevőiről és jellemzőiről, áráról és az esetleges többletköltségekről. Pénzvisszafizetés és hazaszállítás csőd esetén: A szervezett utazásokat értékesítő vállalkozásoknak gondoskodniuk kell a fizetésképtelenség esetén igénybe vehető védelemről. Ez a garancia fedezi a visszatérítések és a hazaszállítás költségeit abban az esetben, ha a szervezők csődbe mennek. A garancia az utazási szolgáltatásegyüttesre is vonatkozik. Egyértelműbb szabályok a felelősségre vonatkozóan: Az utazási csomag szervezőjét felelősség terheli, ha valami probléma merül fel, függetlenül attól, hogy ki nyújtja az utazási szolgáltatásokat. Erősebb lemondási jogok: Az új szabályok értelmében az utazók reális díj ellenében bármilyen okból lemondhatják a szervezett utazást. Ingyenesen lemondhatják nyaralásukat, ha az úti cél – például háború vagy természeti katasztrófa miatt – veszélyessé válik, vagy ha az utazási csomag ára több mint 8 %-kal az eredeti ár fölé emelkedik. Szállás biztosítása abban az esetben, ha a visszaút meghiúsul: Ha az utazók például természeti katasztrófák miatt nem tudnak visszatérni a szervezett nyaralásról, maximum három napra szállást kell biztosítani számukra, ha nem utazhatnak haza a tervezett időpontban. További éjszakák fedezésére az utasok jogairól szóló releváns rendeletek alapján kerül sor. Segítségnyújtás az utazóknak: Az utazásszervező emellett köteles segítséget nyújtani az utasnak, amennyiben nehézségei támadnak, mindenekelőtt az egészségügyi szolgáltatásokról és a konzuli segítségnyújtásról szóló tájékoztatás biztosításával. Az új szabályok a vállalkozások számára is előnyösek lesznek a következők révén: Egyértelműbb szabályok, amelyek megkönnyítik a határokon átnyúló tevékenységeket: A vállalkozásoknak mostantól Unió-szerte azonos szabályrendszert kell alkalmazniuk a tájékoztatási követelmények, a felelősség és más kötelezettségek tekintetében. A tagállami csődbiztosításokat ettől fogva az egész Unióban elismerik. Ezek az intézkedések lehetővé teszik majd a vállalkozások számára, hogy az egész Unióban ugyanúgy működjenek, mintha otthon lennének. A korszerűsített tájékoztatási követelmények már nem kizárólag az utazási prospektusokra alapulnak: az, hogy a kereskedőknek nem lesz kötelező újranyomtatni a prospektusokat, várhatóan évi 390 millió EUR megtakarítással jár számukra. A szabályozásból eredő terhek csökkentése: A – például szakosodott utazási irodával kötött – keretmegállapodások alapján szervezett üzleti utazásra ezután nem terjed ki az irányelv hatálya. A következő lépések A tagállamoknak 2018. január 1-jéig kellett átültetniük a szabályokat nemzeti jogukba. Ezt követően hat hónapos átmeneti időszak állt rendelkezésre, amely július 1-jén jár le – eddig az időpontig kell megkezdeni az irányelvet átültető nemzeti intézkedések alkalmazását. A Bizottság meg fogja vizsgálni, hogyan ültették át és alkalmazzák a szabályokat a tagállamokban. Szükség esetén megteszi a megfelelő nyomonkövetési intézkedéseket. Forrás: az Európai Bizottság sajtóközleménye - 2018. június 29.
Szerző: Piti Enikő
2018.07.06.