Dr. Kőkuti Attila: Szeged legyen az elektromobilitás városa!

Az elmúlt években aligha volt olyan gazdasági fórum, ahol Dr. Kőkuti Attila, kamaránk elnöke ne hívta volna fel az illetékesek, legyen az államtitkár vagy miniszter figyelmét, hogy a vármegye kedvezőtlen gazdasági számai jórészt annak köszönhetők, hogy ez a térség rendre kimaradt a nagy beruházási hullámokból. És rendre hozzá szokta tenni: egy ezermilliárdos nagyságrendű ipari multi megjelenése alapjaiban tudná megváltoztatni és dinamizálni a vármegye gazdasági életét. Most itt van!

– Elnök úr, érez most valamiféle elégtételt?
– Addig mondtuk, lehet, hogy még Kínában is meghallották… Viccet félre téve, sokáig vártunk rá, de megérte, mert ilyen volumenű ipari beruházás, mint amekkorának a BYD autógyára ígérkezik, még nem nagyon volt Magyarországon. És ráadásul egy hihetetlen fejlődési görbét mutató multinacionális nagyvállalat jön ide. Úgyhogy az örömök mellett, nekem már az a folyamat jár az eszemben, amikor a lehetőségekből valóság formálódik, és amiben rengeteg feladata lesz mindenkinek, a kamarának is.
– Ön szerint minek köszönheti Szeged, hogy több országot érintő nemzetközi és hazai versenyben a legvonzóbb helyszín tudott lenni a kínai befektetők számára?
– Nem tudjuk pontosan, de az biztos, hogy a város fekvése, a szerb és a román határ közelsége (ez utóbbi hamarosan schengeni lesz), a térség nagyon kedvező logisztikai átjárhatósága, a két autópálya, a kiváló egyetemünk, a munkaerő mobilizálhatósága, a város sokszínűsége, a zöld gondolat és az elektromobilitás melletti elkötelezettsége szerepet játszhatott a kínaiak döntésében. 


Kulcskérdés a tempó
– Nemzetközi nagyvállalat beruházásáról van szó, amiben nyilván helyi vállalkozások is szeretnének szerephez jutni. Milyenek az esélyeik?
 – Sok mindent még nem tudunk, de az infrastruktrúra-fejlesztésekről már igen, hiszen a Magyar Közlönyben megjelentek az ezzel kapcsolatos ionformációk. Ha csak az utak többsávosítására, a tram-train vonal szintbeli kereszteződéseinek megszüntetésére, vagy a vasúti összeköttetés biztosítására gondolunk, máris igen komoly beruházásokról beszélhetünk. Ezeket a munkákat minden bizonnyal magyar vállalkozások kapják meg, és remélhetőleg minél nagyobb arányban helyiek.  A tempó itt is kulcskérdés lesz, ami önmagában komoly kihívást jelent. Számos olyan feladat jelentkezik máris, amit biztos, hogy helyiekkel célszerű megoldani. Gondoljunk csak a földmunkákra (a régészeti feltárások már zajlanak), a hozzá kapcsolódó szállításra és logisztikára, vagy a várhatóan óriási léptékű beton-, illetve betonelem-szükségletre. És még csak az építkezés kezdeti időszakáról beszéltünk. A gyár kivitelezésével, működésével kapcsolatos részleteket még nem ismerjük, de biztos, hogy abban is számos beszállítási lehetősége lesz a hazai, illetve helyi vállalkozásoknak.

Mindenre hatással lesz
– Az ilyen nagy léptékű gazdasági eseményeknél mindig lényeges szempont az is, hogy az adott beruházás milyen multiplikátor, vagyis sokszorozó hatást gyakorol majd a környezetére. Szeged, illetve térsége esetében mire számíthatunk?
– Amikor már a gyártás is elindul, az úgynevezett multiplikátor hatást fokozottan érezni fogjuk, az oktatástól, a vendéglátáson, szálláshelyeken, kiskereskedelmen, szolgáltatásokon át, a közlekedésig mindenhol. Akik ide jönnek gyárat építeni, beindítani, üzemeltetni, vezetni, itt fognak lakni, fogyasztanak, bevásárolnak, étterembe mennek, közlekednek, internetet használnak, igénybe veszik a város szolgáltatásait. Egy részük nyilván családostul jön, itt fognak élni, hozzák a saját szokásaikat, kultúrájukat, oktatási igényeiket.  Kapcsolatok alakulnak ki, a gyerekek között barátságok szövődnek. Bizonyára az is fontos szempont volt a befektetők részéről, hogy Szeged egy befogadó, multikulturális város. A turizmus is vehet egy új lendületet, hiszen elég, ha csak arra gondolunk, hogy sokan csak azért fognak Szegedre látogatni, hogy megnézzék a világ legmodernebb elektromosautó-gyártását – amire bizonyára itt is megteremtik a lehetőséget –, és akkor már megtekintik a gyár szomszédságában az ELI-t is, és ha már itt járnak, nyilván megnézik a várost, fogyasztanak, programokat keresnek, megszállnak.

Itt tarthatja a fiatalokat
– Az autógyárnak nyilván komoly munkaerőigényei lesznek, ami bizonyára megmozgatja a munkaerő­piacot, és nem hagyja érintetlenül a szakképzést és az egyetemi oktatást sem. Mi várható?
– Biztos, hogy át fog alakulni a munkaerőpiac. Az autógyárak általában igyekeznek a környezetükhöz mérten vonzó feltételeket kínálni a munkavállalóknak, kedvező szociális hálóval, normális munkahelyekkel.  Gondolom, ez így lesz a BYD-nél is. Érdemes erre is készülnie a vállalkozásoknak. Az is biztos, hogy bizonyos szakmák felértékelődnek, a robotikához automatikához, mechatronikához, informatikához értő közép- és felsőfokú végzettségű szakemberek iránt megnő a kereslet. A sorozatgyártást biztosító gépeket be kell állítani, karbantartani, programozni kell. A Szegedi Tudományegyetem is minden bizonnyal reagál a kihívásokra. Szélesedhet az átjárhatóság az egyetemi szféra és a vállalkozások között, amit a kamara is mindig szorgalmaz. Akár kutatás-fejlesztéssel kapcsolatos együttműködések is kialakulhatnak, hiszen természettudományos eredményekben is gazdag Szeged, gondoljunk csak a lézerkutatásra. Nem tudom elképzelni, hogy egy ilyen szédületes fejlődődési pályát felmutató cég, mint a BYD, ne próbálna élni ezzel a lehetőséggel.
Az igazi öröm az lenne, ha azt látnánk, hogy minél több fiatal itt keresi és találja meg a boldogulását, itt látna maga előtt perspektívát. Ami realitássá válik, hiszen globális nagyvállalat jön ide, amely kinyitja számukra a világot, utazhatnak, nemzetközi tapasztalatokat szerezhetnek, kapcsolatokat építhetnek.

Elektromos közlekedés városa
– Említette, hogy lesz dolga a kamarának is, meg másoknak is… Mire gondol?
– Megpróbálunk valamiféle integrátor szerepet betölteni a beruházók és a vállalkozások között, hogy a helyi cégek minél gyorsabban, időben értesüljenek azokról a lehetőségekről, amelyekben feladat adódhat számukra. És persze fordítva is, információkkal tudnánk szolgálni a helyi vállalkozói kapacitásokról. Hatalmas a fejlődés tempója az elektromosautó-gyártásban, amihez most Szegeden is fel kell nőnie mindenkinek, a vállalkozásoktól kezdve, az egyetemen át a hatóságokig.
A legutóbbi kamarai elnökségi ülésünkön elköteleztük magunkat egy olyan szlogen mellett, amit a jövőben használni is szeretnénk: Szeged legyen az elektromobilitás városa! Jó lenne, ha azzal tűnnénk ki más városok közül, hogy az elektromos közlekedés terén mi már előbbre járunk gondolkodásmódban és megjelenésben is másoknál. Nemcsak a tömegközlekedés átállására gondolok, hanem például arra is, hogy – amellett, hogy újabb és újabb töltőállomások épülnek –. a szegedi vállalkozások is mindinkább abban gondolkodnak, hogy, ha cserélik autóikat, elektromos autóra váltanak.
Szóval, izgalmas kihívás vár az egész városra.