Fenntarthatóbb csomagolások, csökkenő csomagolási hulladék

Az Európai Tanács elnöksége és az Európai Parlament képviselői a mai napon (03.04.) ideiglenes politikai megállapodásra jutottak a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló rendeletjavaslatról. A cél fellépni az EU-ban keletkező csomagolási hulladék mennyiségének növekedése ellen, egyben harmonizálni a csomagolás belső piacát és fellendíteni a körforgásos gazdaságot.

A javaslat a csomagolás teljes életciklusára kiterjed. Olyan követelményeket állapít meg, amelyek biztosítják a csomagolás biztonságosságát és fenntarthatóságát azáltal, hogy előírja, hogy minden csomagolás újrafeldolgozható, az aggodalomra okot adó anyagok jelenléte pedig a lehető legkisebb legyen. Emellett a címkézés harmonizálására vonatkozó követelményeket is megállapít a fogyasztók tájékoztatásának javítása érdekében. A hulladékhierarchiával összhangban a javaslat célja a csomagolási hulladék keletkezésének jelentős csökkentése azáltal, hogy kötelező érvényű újrahasználati célértékeket határoz meg, korlátozza az egyszer használatos csomagolások bizonyos típusait, és előírja a gazdasági szereplők számára a felhasznált csomagolás minimalizálását.

A mai napon elért ideiglenes megállapodást még mindkét intézménynek hivatalosan is jóvá kell hagynia.

A megállapodás főbb elemei

Fenntarthatósági követelmények és a csomagolás újrafeldolgozott tartalma

Az ideiglenes megállapodás szövege fenntartja a forgalomba hozott valamennyi csomagolásra vonatkozó fenntarthatósági követelmények többségét és a Bizottság által javasolt kiemelt célértékeket.

Megerősíti a csomagolásban jelen lévő anyagokra vonatkozó követelményeket azáltal, hogy bizonyos küszöbértékek felett korlátozza a per- és polifluorozott alkilanyagokat (PFA-kat) tartalmazó, élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő csomagolás forgalomba hozatalát. Az egyéb jogszabályokkal való átfedések elkerülése érdekében a társjogalkotók megbízták a Bizottságot annak értékelésével, hogy a rendelet alkalmazásának kezdőnapjától számított négy éven belül szükséges-e módosítani az említett korlátozást.

Az ideiglenes megállapodás fenntartja a műanyag csomagolás minimális újrafeldolgozott tartalmára vonatkozó 2030-as és 2040-es kiemelt célértékeket. A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy e célértékek alól mentesítik a komposztálható műanyag csomagolást és az olyan csomagolást, amelynek műanyag összetevője a csomagolás össztömegének kevesebb mint 5%-át teszi ki. A Bizottságnak felül kell majd vizsgálnia a 2030-as célértékek teljesítését, és értékelnie kell a 2040-es célértékek megvalósíthatóságát. A megállapodás arra is felszólítja a Bizottságot, hogy három évvel a rendelet hatálybalépését követően értékelje a bioalapú műanyag csomagolás technológiai fejlettségének helyzetét, és ezen értékelés alapján határozzon meg fenntarthatósági követelményeket a műanyag csomagolás bioalapú tartalmára vonatkozóan.

Az új szabályok csökkentenék a szükségtelen csomagolást, mivel meghatároznák, hogy a gyűjtő-, szállítási és e-kereskedelmi csomagolás esetében az üres tér aránya legfeljebb 50% lehet, és előírnák az előállítók és az importőrök számára, hogy – az oltalom alatt álló csomagolási kialakítások kivételével – biztosítsák a csomagolás tömegének és térfogatának minimalizálását (feltéve, hogy az oltalom a rendelet hatálybalépésének időpontjában már hatályban volt).

Újrahasználati célértékek és újratöltési kötelezettségek

A szöveg 2030-ra új, kötelező érvényű újrahasználati célértékeket, 2040-re pedig indikatív célértékeket határoz meg. A gazdasági szereplők által használt csomagolás típusától függően különböző célértékek vonatkoznak az alkoholtartalmú és az alkoholmentes italok csomagolására (a borok, az ízesített borászati termékek, a tej és más rendkívül romlandó italok kivételével), a szállítási és fogyasztói csomagolásra (kivéve a veszélyes áruk vagy a nagy méretű berendezések csomagolását és az élelmiszerekkel közvetlenül érintkező rugalmas csomagolást) és a gyűjtőcsomagolásra. Emellett a kartoncsomagolás általánosan mentesül az említett követelmények alól.

A megállapodás az újrahasználati célértékek teljesítésére vonatkozóan általános és megújítható ötéves eltérést vezet be meghatározott feltételek mellett, ideértve azt, hogy:

  • a mentességet adó tagállam 5 százalékponttal meghaladja a 2025-ig elérendő újrafeldolgozási célértékeket, és várhatóan 5 százalékponttal meghaladja a 2030-as újrafeldolgozási célértékeket
  • a mentességet adó tagállam jó úton halad a hulladék keletkezésének megelőzésére vonatkozó célértékek elérése felé
  • a gazdasági szereplők a hulladék keletkezésének megelőzésére, illetve újrafeldolgozására vonatkozó olyan vállalati terveket fogadtak el, amelyek hozzájárulnak a rendeletben meghatározott, a hulladék keletkezésének megelőzésére vonatkozó, illetve újrafeldolgozási célkitűzések eléréséhez

Az új szabályok emellett mentesítik a mikrovállalkozásokat az említett célértékek elérése alól, és bevezetik annak lehetőségét a gazdasági szereplők számára, hogy legfeljebb öt végső forgalmazóból álló csoportosulásokat hozzanak létre az italokra vonatkozó újrahasználati célértékek teljesítése érdekében.

A társjogalkotók az elvitelre szánt ételeket és italokat kínáló vállalkozások számára azt a kötelezettséget állapították meg, hogy ajánlják fel a vásárlóknak, hogy többletköltségek nélkül saját tárolóedényeiket tölthessék meg a hideg vagy meleg italokkal, illetve készételekkel. Ezenfelül az elvitellel kapcsolatos tevékenységek keretében arra kell törekedni, hogy 2030-ra a termékek 10%-át újrahasználatra alkalmas csomagolási formákban kínálják.

Betétdíjas rendszerek

Az új szabályok értelmében a tagállamoknak 2029-re biztosítaniuk kell az egyszer használatos műanyag palackok és fém italtárolók évente legalább 90%-ának elkülönített gyűjtését. E célérték elérése érdekében betétdíjas rendszereket kell létrehozniuk az említett csomagolási formák számára. A betétdíjas rendszerre vonatkozó minimumkövetelmények nem vonatkoznak majd a rendelet hatálybalépése előtt már létező rendszerekre, amennyiben a szóban forgó rendszerek 2029-re elérik a 90%-os célértéket.

A társjogalkotók megállapodtak abban, hogy mentességet biztosítanak a betétdíjas rendszer bevezetésének követelménye alól azon tagállamok számára, amelyek 2026-ban 80%-ot meghaladó elkülönített gyűjtési arányt érnek el, és végrehajtási tervet nyújtanak be, amely stratégiát tartalmaz az átfogó 90%-os elkülönített gyűjtési célérték elérésére.

Bizonyos csomagolási formákra vonatkozó korlátozások

Az új szabályok korlátozásokat vezetnek be bizonyos csomagolási formákra vonatkozóan, ideértve a szálloda- és vendéglátóiparban a gyümölcsökhöz és a zöldségekhez, az élelmiszerekhez és az italokhoz, a fűszerekhez és a szószokhoz, a szálláshely-szolgáltatási ágazatban a kis méretű kozmetikai és piperecikkekhez (pl. samponos, illetve kéz- és testápoló krémet tartalmazó flakonokhoz), valamint a nagyon könnyű műanyag tasakokhoz (a piacokon kínált ömlesztett élelmiszerekhez használatos tasakokhoz) igénybe vett egyszer használatos műanyag csomagolást.

A következő lépések

Az ideiglenes megállapodást most jóváhagyás céljából benyújtják a tagállamok Tanács keretében ülésező képviselőinek (Coreper) és a Parlament Környezetvédelmi Bizottságának. Jóváhagyás esetén – a jogász-nyelvészi ellenőrzést követően – mindkét intézménynek hivatalosan is el kell fogadnia a szöveget, hogy az kihirdetésre kerülhessen az EU Hivatalos Lapjában és hatályba léphessen. A rendelet 18 hónappal a hatálybalépésének napját követő időponttól lesz alkalmazandó.

Háttér

A csomagolás előállítása és a csomagolásihulladék-gazdálkodás gazdaságilag összetett és fontos ágazat, amely az EU-ban összesen 370 milliárd EUR összegű forgalmat generál. Ily módon jelentős szerepet tölt be és potenciállal rendelkezik azt illetően, hogy Európa – összhangban az európai zöld megállapodással – tiszta, fenntartható, körforgásos gazdasággá alakuljon át. Bár az újrafeldolgozás aránya nőtt az EU-ban, a csomagolásból származó hulladék mennyiségének növekedési üteme gyorsabb, mint az újrafeldolgozott mennyiségé. Az elmúlt évtizedben a csomagolási hulladék mennyisége mintegy 25%-kal nőtt, és ha nem kerül sor intézkedésekre, akkor 2030-ra várhatóan további 19%-kal fog nőni. A műanyag csomagolási hulladék esetében 2030-ra 46%-os növekedés várható.

A csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló jelenlegi uniós irányelvet először 1994-ben fogadták el, majd többször felülvizsgálták. Az irányelv szabályokat állapít meg az uniós tagállamok számára annak biztosítása érdekében, hogy az uniós piacon forgalomba hozott csomagolás megfeleljen bizonyos követelményeknek, valamint hogy intézkedéseket fogadjanak el a csomagolási hulladék keletkezésének megelőzésére és a csomagolásihulladék-gazdálkodásra vonatkozóan, a különböző típusú csomagolási hulladékok újrafeldolgozására vonatkozó célértékek elérése érdekében. Az irányelv számos értékelése azonban azt mutatta, hogy nem sikerült csökkentenie a csomagolás negatív környezeti hatásait.

Mindezek nyomán a Bizottság 2022 novemberében a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló rendeletre vonatkozó javaslatot terjesztett elő, amely a hatályos irányelv helyébe lép majd. A Parlament és a Tanács 2023 novemberében, illetve decemberében fogadta el a javasolt rendelettel kapcsolatos álláspontját. A Parlamentben Frédérique Ries volt a javaslatért felelős előadó.

 

Forrás: Európai Tanács, Sajtóközlemény, 2024.03.04. (Letöltve: 2024.03.08.)