Vidéki randevú Budapesten

CSMKIK

A kamara 2030-ig kitekintő jövőképében kiemelten szerepel a programturizmus fejlesztése. Ennek megvalósításához nyújtott nagyon közeli és praktikus kitekintést a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Bevásárlóutca Menedzsment Kft.-je és a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Kft. által a történeti kamarák számára szervezett találkozója. Abban talán mindenki egyetért, hogy a fővárosban, valamint a nagyvárosokban – Győrben, Pécsett, Miskolcon és Szegeden – számos olyan beruházás született, amely mindenütt jó alapot biztosított a kereskedelem és a turizmus fellendítéséhez. A korszerűsítés azonban nem járt együtt a helyi lakosság elégedettségi szintjének az emelkedésévével. Főképp azért, mert a történelmi belvárosok kiürültek. A fogyasztói szokások megváltozására az önkormányzatok, a kiskereskedők, a turisztikai programszervező vállalkozások csak késve és ellentmondásosan reagáltak.

A BKIK is csak 2013-ban tette meg a „plázák, hipermarketek forradalmára reagáló” első lépéseket, a főváros értékeit megőrző Bevásárlóutca Menedzsment Kft. kialakításával. Az eddigi tevékenységüket Antal Attila a BKIK BUM Np. Kft. igazgatója ismertette. Jelenleg 11 egyedülálló tematikus utca és városrész található, amelyekben elfér egymás mellett a tradíció és az innováció. Ez utóbbi esetében külön hangsúlyt kap a „smart city” megközelítés. A kiberelem.hu a kihasználatlan, kiadatlan üzlethelyiségek problémájára nyújt interaktív megoldást. Nemcsak egy naprakész, közös online adatbázist jelent, hanem személyes szolgáltatást is nyújt a konkurencia feltérképezésére, a fogyasztók vásárlóerejének a bemutatására, a bolt kialakításához szükséges mesteremberek kiajánlására. A tudatos helyszínválasztás támogatása biztosítja, hogy a lokális turisztikai környezethez leginkább illeszkedő és az ott élők számára is szükséges minőségű vállalkozások települjenek be.

A nap folyamán a vidéki kamarák képviselői számára Pap Mária, a BFTK Kft. turisztikai divízió vezetője ismertette a programturizmus eddigi eredményeit. Idén a „Legjobb Európai Desztináció” mellett „Európa Sport Fővárosa” címet is elnyerték. A kft. által kiadott Budapest Card a belföldi vendégek igényeihez illeszkedve múzeumi, fürdő, utazási és vásárlási kedvezményekkel csalogatja a turistákat. Az attrakció fejlesztéséhez kapcsolódó lépések csúcsának ígérkezik a Múzeum negyed kialakítása, amelyet Rostás Zoltán, a Liget Zrt. stratégiai igazgatója mutatott be. Meggyőződése szerint a Városliget fejlesztése nemcsak a külföldieknek szól, hanem a hazai lakosságnak is.

Végezetül hazánk 4 égtájáról érkező városok – belvárosuk megújításban érintett – szakemberei személyesen is megtekinthették Európa legnagyobb szabású kulturális tartalmú városfejlesztési programjának építkezését.

Mindezen inspiráció arra sarkalta a megjelenteket, hogy a mostani találkozó ne csak egyszeri legyen. Szervezeti formát kell találni – a kamarai kereteken belül – arra, hogy a kiskereskedelem fejlesztése minden nagyvárosban a helyi gazdaság megújításának motorja legyen a turisztikai vállalkozások szaktudására támaszkodva.

A Csongrád megyei résztvevők megjelenését a CSMKIK Szolgáltatási Tagozata támogatta.

2019-06-14T09:49:03+00:00