Új uniós jogszabály jön a digitális szolgáltatásokról

Az elmúlt 20 évet a digitális forradalom jellemezte - gondoljunk az új technológiák és vállalatok, az új munkamódszerek, a vásárlási-, a szállásfoglalási módok megjelenésére, vagy akár az élelmiszerrendelésekre, az újfajta közlekedési módokra. Az EU 2000-ben fogadta el az elektronikus kereskedelemről szóló irányelvet, a digitális egységes piac alapkövét, amikor az olyan platformok, mint az Amazon, a Google, és a Booking.com még csak éppen elindultak, a Facebook, az Airbnb és az Instagram pedig még nem is létezett.

Az uniós jogalkotásnak fel kell vennie a lépést a digitális technológiák fejlődésével, ezért is dolgozik az EU a digitális szolgáltatásokra vonatkozó új jogszabályon.

Mivel az online platformok megkönnyítik a határokon átnyúló kereskedelmet az EU-n belül és kívül, számos új ajtót nyitottak meg a fogyasztóknak, és új lehetőségeket teremtettek az európai vállalkozások és kereskedők számára.

Az új lehetőségek azonban új kockázatokkal is járnak. Az illegális áruk, tevékenységek és tartalmak is könnyebben terjednek, új online vállalkozásoknak pedig nagyon nehéz belépni a nagy cégek által uralt piacon.

Az Európai Parlament javaslatai:

A belső piaci szakbizottság tagjai szeptember 28-án jelentést fogadtak el az új digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály kapcsán. Az EP-képviselők véleménye szerint:

- az uniós vállalatokra és azokra az EU-n kívüli cégekre is vonatkoznia kell, amelyek európai fogyasztóknak értékesítik termékeiket; és minden digitális szolgáltatásra ki kell terjednie, nemcsak az online platformokra

- a fogyasztóknak ugyanolyan biztonságban kell lenniük, ha online vásárolnak, mint ha fizikailag, a hagyományos módon - ami offline illegális, azt online is illegálisnak kell tekinteni

- a platformoknak fokozottabban fel kell lépniük a jogellenes, vagy hamis információkat terjesztő online tartalmak gyors felderítése és eltávolítása érdekében

- a fogyasztóknak tájékoztatást kell kapniuk arról, ha egy szolgáltatás mesterséges intelligenciát használ, és lehetőséget kell adni számukra ahhoz, hogy ehhez ne járuljanak hozzá, míg a célzott reklámokat pedig komolyabban kell szabályozni kell

- az új jogszabálynak növelnie kell a lehetőséget a versenyre és az új vállalkozások piacra lépésének megkönnyítésével, amit jelenleg a techóriások ellehetetlenítenek

- az új szabályozásnak útmutatóként kell szolgálnia az illegális és káros online tartalmak elleni fellépéshez.

Az EP-képviselők az október 19-22 közötti plenáris ülésen szavaznak a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályhoz kapcsolódó parlamenti jelentésekről.

Forrás: az Európai Parlament hivatalos oldala, 2020. október 15.