Tisztább levegő 2020-ban

A légszennyezés csökkentése, valamint az egészség és a környezet védelme érdekében 2020. január 1-jétől 3,5%-ról 0,5%-ra csökkentik világszerte a tengeri hajózásban használatos üzemanyagok kéntartalmának felső határértékét. A hajók belső égésű motorjaiból származó kén-oxid-kibocsátás (SOx) által okozott savas eső és finom por a légzőszervi, valamint szív- és érrendszeri betegségek kialakulása mellett a várható élettartam csökkenését okozhatja. Adina Vălean, a közlekedéspolitikáért felelős biztos így nyilatkozott: „A tengeri szállítás globális üzletág, kibocsátásainak csökkentése pedig globális megoldásokat igényel. A kéntartalomra vonatkozó globális felső határérték hatálybalépése fontos mérföldkőnek számít az egész tengerhasznosítási ágazat számára, ugyanis hozzájárul a káros légszennyező anyagok kibocsátásának további csökkentéséhez, ezáltal pedig közvetlen előnyöket biztosít a világ különböző pontjain – többek között Dél-Európa fontosabb part menti területein – a városok és közösségek számára. Ezenkívül azt is jól szemlélteti, hogy az EU és az IMO összehangolt erőfeszítései az iparági szereplők határozott elkötelezettségével társulva előnyösen befolyásolhatják a környezetet és polgáraink egészségét.” Virginijus Sinkevičius, a környezetért, az óceánokért és a halászatért felelős biztos így nyilatkozott: „Az európai zöld megállapodás célja, hogy mind a klímasemlegesség, mind a mérgező anyagoktól mentes környezet érdekében megvalósuljon a szennyezőanyag-mentességi célkitűzés. Ez az uniós célkitűzés a polgárok jóllétének védelme mellett egészséges és tiszta környezetet, tengereket és óceánokat is hivatott biztosítani egy olyan, szén-dioxid-mentes és fenntartható kék gazdaság keretében, amelyet valamennyi érintett fél közös szerepvállalása jellemez, a tengeri szállítási ágazatot is beleértve. Üdvözöljük mind a világszerte, mind a kibocsátás-ellenőrzési területeken alkalmazandó, alacsony kéntartalomra vonatkozó szabványokat, mivel mostantól a tengerpartok mentén élő uniós polgárok még tisztább levegőt lélegezhetnek.” Az alacsony kéntartalommal kapcsolatos uniós megközelítés mint nemzetközi példa Az EU a kéntartalomról szóló irányelv révén 2012 óta határozott lépéseket tett a tengeri hajózásban használatos üzemanyagok kéntartalmának csökkentése érdekében. 2016-ban a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) fenntartotta, hogy 2020 lesz a kéntartalomra vonatkozó 0,5%-os globális felső határ hatálybalépésének éve. Ezenkívül néhány rendkívül sérülékeny ökoszisztéma – például a Balti-tenger és az Északi-tenger – esetében, amelyeket kén-oxid-kibocsátás-ellenőrzési területként (SECA) jelöltek ki, már 2015-ben 0,10%-ra csökkentették a kéntartalom maximális szintjét. Ezeknek a szigorúbb kéntartalom-határértékeknek köszönhetően a kén-oxid-kibocsátás-ellenőrzési területek körül kevesebb mint a felére csökkent a kén-dioxid-koncentráció, így javult a part menti régiókban és a kikötőkben élők egészsége, ugyanakkor az ágazatra gyakorolt gazdasági hatás összességében minimális maradt. A hajózás fenntarthatóságára vonatkozó következő lépések A kibocsátás-ellenőrzési területekre (ECA) vonatkozó határértékek végrehajtásának sikere alapján a globális kéntartalom-határérték bevezetése várhatóan hasonló eredményekkel jár majd. Az EU a Barcelonai Egyezmény keretében is aktívan dolgozik azon, hogy az IMO a jövőben más uniós vizeken, például a Földközi-tengeren is kijelölhessen kibocsátás-ellenőrzési területeket. Az EU arra törekszik, hogy Európában és globális szinten egyaránt aktív szerepet vállaljon a tengeri közlekedés kibocsátásainak átfogóbb kezelésében. Az IMO 2018-ban elfogadott célkitűzése alapján 2050-ig legalább 50%-kal kell csökkenteni az üvegházhatású gázok hajózásból származó kibocsátását. Az EU és tagállamai döntő szerepet játszottak a jelenleg a globális szén-dioxid-kibocsátás 2–3%-áért felelős ágazatra vonatkozó célkitűzés kieszközlésében és elfogadásának biztosításában. Az IMO keretein belül már folynak a tárgyalások ezen célkitűzések konkrét megvalósításáról. Óceánjaink műanyagszennyezésének kezelése érdekében az EU a kikötői befogadólétesítményekre vonatkozóan új szabályokat fogadott el, amelyek biztosítják, hogy a hajók fedélzetén keletkező és a tengeri halászatból származó hulladékot a kikötőkben gyűjtsék és kezeljék. Az EU az IMO-val közösen azon is dolgozik, hogy megoldást találjon a hajókon használt utókezelő rendszerek által kibocsátott vízzel kapcsolatos problémákra. A cél az, hogy ezek a rendszerek teljesen fenntarthatóvá váljanak, ami adott esetben szigorúbb, egységes jogszabályi követelmények meghatározásával érhető el. Ezenkívül az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen által 2019 decemberében előterjesztett európai zöld megállapodás további intézkedéseket határoz meg a hajózás fenntarthatóbbá tétele érdekében, például kiterjeszti az európai kibocsátáskereskedelmi rendszert a tengerhasznosítási ágazatra. Háttér-információk A tengeri közlekedés Európa számos part menti városában gyakorol közvetlen hatást a levegőminőségre. A hajók kipufogógázai – többek között az üzemanyagként használt olaj elégetéséből származó kén-oxid-kibocsátás miatt – a levegőszennyezés jelentős forrásai. A kén-oxidok károsak az emberi légzőrendszerre, és légzési nehézségeket okoznak. A hajók üzemanyagaként hagyományosan használt olaj kéntartalma akár 3,5% is lehet. Összehasonlításképpen a tehergépkocsik és a személyautók üzemanyagainak kéntartalma nem haladhatja meg a 0,001%-ot. A 2012-ben elfogadott és 2016-ban felülvizsgált, kéntartalomról szóló irányelv a tengeri hajózásban használatos üzemanyagok maximális kéntartalmának meghatározásával csökkentette az SOx-kibocsátást, és beemelte az uniós jogba a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet által meghatározott új szabványokat, amelyek így a regionálisan védett területeken belül és azokon kívül egyaránt alkalmazandók. Forrás: az Európai Bizottság Sajtóközleménye, 2020. január 3.
Szerző: Hegedűs-Szabó Irén
2020.01.10.