Folyamatos innováció, alapos előkészítéssel - Naturtex Kft.

 Az Naturtex Kft-től Gellért Ákossal, a cég egyik tulajdonos, ügyvezetőjével beszélgettünk innovációs képességről, elköteleződésről, a vevők és beszállítók érzékeny rendszeréről és a dolgozók bevonásáról.

Mit érdemes tudni a Naturtex Kft-ről?

A céget 1989 tavaszán alapította több társával együtt édesapánk dr. Gellért Ákos alapító tulajdonos. Mára 174 fős vállalkozássá nőttük ki magunkat. A cég 11 milliárdos árbevételének 70%-a export. 42 országba szállítunk világszerte. Termékeink: lakástextil termékek széles köre (párnák, paplanok, ágyneműhuzatok, törölközők, fürdőlepedők, kádkilépők, stb.). Éves szinten több millió terméket állítunk elő, természetes és műszálas töltetűeket egyaránt. Rendelkezünk Lakossági, valamint közületi üzletággal: Magyarországon több mint 200 szakboltot, továbbá 17 franchise üzletet tudhatunk partnereink között. A Naturtex jelen van szinte minden nagy multinacionális hálózatban. HHC (Hotel-Hospital-College) üzletágunkkal szállodákat, kollégiumokat, egészségügyi intézményeket, szociális intézményeket látunk el. Hiszünk a környezettudatos, fenntartható működésben és folyamatosan bővítjük újrahasznosított vagy újrahasznosítható alapanyagokból készült termék portfóliónkat.

Milyen technológiákról van szó, miket alkalmaztok?

Integrált vállalatirányítási rendszert használunk immár 9 éve, mely több fejlesztést követően ma már nagyban segíti kollégáink munkáját. Jelenleg a fókusz a termelésirányítás fejlesztésén van, melynek eredményeként jelentős hatékonyságnövelést várunk a különböző gyártási folyamatainknál. Ezentúl a kontrolling fejlesztésén dolgozunk. Cél, hogy még gyorsabban, még részletesebb adatokat, elemzéseket kapjunk a döntéshozatalokhoz. A jelenlegi turbulens világgazdasági helyzetben kulcsfontosságú, hogy a cégek gyorsan tudjanak reagálni és emellett a megfelelő döntéseket hozzák meg. Ehhez elengedhetetlen egy jól működő kontrolling.

Mikorra tervezitek az éles indulást?

2023-ra. Az Ipar 4.0-ás technológiák bevezetésének előkészülete zajlik jelenleg. Minden gyártásban szereplő gépet be szeretnénk kötni a rendszerbe, fontos, hogy ne maradjon ki egyik sem, hiszen így tudunk rendszerszinten adatokat kinyerni, melyekből számos statisztika készül. A késztermék gyártásunk technológiai fejlesztése még nem zárult le teljesen. Több gyártó sor sajnos késik – a jelenleg mindenhol felmerülő alapanyaghiány miatt, melyek az év második felében kerülnek leszállításra. A meglévő gépparknál a legfőbb nehézségünk, hogy több különböző gyártó, legkülönfélébb PLC vezérléséből kell egy egységes integrált rendszerbe adatot kinyernünk.

Melyek ezek a paraméterek?

Elsődleges adatok a tényleges üzemidő, darabszámok, nem tervezett állásidő oka. A termelékenységre vonatkozó információk jelenleg késve, hiányosan vannak meg, viszont az Ipar 4.0  technológiával nem csak az ügyvezetés, hanem kollégáink is real time-ban látni fogják hogyan állunk a tervezett célokhoz képest. Továbbá az összes releváns munkatárs könnyebben hozzáfér a jövőben a termékre vonatkozó aktuális információhoz.

A munkatársak kulcsszerepet játszanak az átállásban, igaz?

Teljes mértékben. Fontosnak tartjuk kollégáink bevonását, megfelelő felkészítését, folyamatos előzetes tájékoztatását. Enélkül nem lehet sikeres a bevezetés. Úgy gondoljuk, hogy minél nyitottabbak a kollégák az új rendszerre, annál kevesebb fennakadás lesz később a rendszer működtetése kapcsán. Elengedhetetlen az elkötelezettségük. Lesznek belső képzések, minden eszköz fejlesztéshez kapcsolódóan bemutatjuk, hogy miért lesz a bevezetés mindenki számára előnyös.

 A munkatársi elköteleződés mellett milyen feltételek szükségesek még a sikeres bevezetéshez?

Természetesen a legfontosabb a folyamatos fejlesztések biztonságos finanszírozása. Úgy gondolom a Naturtex szerencsés helyzetben van: Több fejlesztéshez tudtunk igénybe venni EU-s és hazai forrású támogatást egyaránt. Továbbá az MNB által életbe hívott NKP (Növekedési Kötvényprogram) segítségével hosszú távon biztosított a cég finanszírozása. Fontos volt emellett, hogy minél több helyen gyűjtsünk információt. Büszkék vagyunk rá, hogy az IFKA által kiadott arany minősítéssel rendelkezünk: végigcsináltuk az auditálási folyamatot, ami segített nekünk abban, hogy tudjuk, mit kell tenni a rendszer hatékony bevezethetőségéért. Sok hasznos információt szereztünk a gyárlátogatások során is, többek között a lehetséges kockázatokról.

 Mit vártok a bevezetéstől?

Elsősorban a hatékonyság és termelékenység növekedését, ez utóbbiban akár kétszámjegyű növekedést is. Hatékonyabb rendszerrel remélhetőleg a konkurenciánál versenyképesebben fogjuk tudni kezelni a jelenlegi drasztikus alapanyag és energia ár növekedéseket. Mindehhez – a logisztikai nehézségek ellenére is -  határidőre, hatékonyan, a lehető legkisebb áremelésekkel kell tudnunk gyártani. Fontos, hogy sehol se veszítsünk forgalmat a következő – várhatóan - recessziós időszakban. A kollégák motiváltságának erősítése is a tervek között van: szeretnénk folyamatosan bevonni őket a rendszer fejlesztésébe, illetve információval ellátni őket. Egyértelművé szeretnénk tenni, hogy minél pontosabban, jobban végzi valaki a munkáját, annál többet profitál belőle ő maga is. A teljesítményértékelésben is szeretnénk nagyban használni az adatokat.

A megnövekedett technológiai kapacitás magával hozza a humán erőforrás igény növekedését is?

Folyamatosan létszámbővítésben vagyunk, annak ellenére hogy egyre automatizáltabb technológiával dolgozunk. Ennek fő oka, hogy szeretnénk további műszakokat indítani. Reméljük a jelenlegi gazdasági helyzet nem szól közbe és tudunk tovább a kijelölt utunkon haladni.

Az egész céges működést érinti valamilyen módon az ipar 4.0-ás technológia bevezetése?

Természetesen. Alapvetően másképp működik majd a teljes rendszer. Első sorban a gyártást érintő információk eddig vagy hiányosak voltak, vagy úgy kellett darabonként összeszedni, ami rengeteg időt elvitt. Logisztikai területen már most bevezettük, hogy az egymásnak történő telefonálgatások számát redukálni kell, mert rengeteg téves információ kerül így a folyamatba. Mindent egy ügyviteli platformon belül kell kezelni, reméljük lassan vége lesz a külön excel táblák világának.

Tudnál egy konkrét példát mondani a változásra?

Persze. Mi 95%-ban fehér termékekkel foglalkozunk, és fontos, hogy egyedi jelzést kapjon valamennyi termék. Egy nagy szállodaláncnál kellett nemrégiben nyilatkoznunk arról, hogy optikai fehérek-e a termékek, pontosan milyen az anyag-összetételük, az anyagvastagságuk, mennyit megy össze a termék a mosás hatására. Ezeket a vevő szúrópróbaszerűen meg is vizsgálja. A jövőben ezeket az adatokat gyorsan és pontosan szeretnénk kinyerni a rendszerből, amelyhez ily módon a beszállítóinknak is kapcsolódnia kell, tehát tőlük is kell pontos információ az alapanyagokról. A rendszer kialakításánál nagy hangsúlyt fektetünk a még hatékonyabb minőségellenőrzés integrálására. A legfontosabb, hogy vásárlóink mindig azt a minőséget kapják, amit elvárnak tőlünk.

Összefoglalva mi lesz számotokra az ipar 4.0 legnagyobb hozadéka?

Szeretnénk jobban, pontosabban, gyorsabban követni a termék útját. Egyszerűbb, gyorsabb lesz a nyomon követése a több ezer vevőnk és beszállítónk státuszának. Termékenként, gyártósoronként, vevőnként látjuk majd a költségeinket és a haszontartalmat szinte azonnal. Szintén nagyon fontos a folyamatos gyártás optimalizálás.

Mit üzennél a jövő technológia váltóinak?

A folyamatos fejlődés iránti elköteleződés a legfontosabb. Olyan szemlélet- és gondolkodásmódra van szükség, amely nyitott az újdonságokra és sikeresen tudja azokat integrálni a vállalat folyamataiba. A gazdasági folyamatok változásaihoz folyamatosan és egyre gyorsabban kell alkalmazkodni. Különösen a jelenlegi helyzetben kulcsfontosságú a vállalat folyamatainak dinamikus fejlesztése, versenyképességének növelése.