Fogyasztóvédelmi fórum vállalkozásoknak: egyértelműek lettek a jótállásra vonatkozó előírások

Vállalkozásoknak rendezett fogyasztóvédelmi fórumot kamaránk március 13-án Szegeden. A rendezvényen Petrik Sándor, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal Műszaki Hatósági Főosztály osztályvezetője tartott előadást a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabályváltozások tapasztalatairól, míg Horváth Károly, a Csongrád-Csanád Megyei Békéltető Testület elnöke a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos vitás ügyek leggyorsabb, ugyanakkor a fogyasztók számára ingyenes rendezéséről, a békéltetésről tartott tájékoztatót. Az előadásokat követően kérdésekre válaszoltak a szakemberek.

A legtöbb változás talán az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletet módosításával kapcsolatos. Mint Petrik Sándor elmondta, a módosítás már nagyon időszerű volt, hiszen a jótállásra vonatkozó szabályok érdemben 20 éve nem változtak. 2003 óta viszont sokat változott a fogyasztói társadalom, egyre fiatalabb korosztályokkal, új értékesítési formák jelentek meg, és bővült a fogyasztás volumene is. A módosítás célja a jótállásra vonatkozó előírások egyértelművé tétele volt, és hosszabb élettartamú termékek gyártására való ösztönzés.

Drágább termék, hosszabb jótállás

Megjelent a sávos szabályozás, ami azt jelenti, hogy a nagyobb értékhatárok felett hosszabb jótállási időtartamot határoztak meg. A nagyobb értékű termékeknél elvárható ugyanis a hosszabb élettartam.
Ezzel szeretnék elősegíteni, hogy ne rövid idő alatt hulladékká váló termékekkel legyen tele a piac, közvetetten a gyártókat is erre ösztönözve. Korábban egységesen 1 év volt a kötelező jótállás függetlenül a termék értékétől, a sávos szabályozással 100 ezer Ft- alatt maradt meg a kötelező 1 év, 100-tól 250 ezer Ft-ig bevezették a 2 éves, a fölött pedig a 3 éves kötelező jótállást. Eddig ilyenekkel csak önkéntes jótállás keretében találkozhattunk.

Nem húzható a javítás akármeddig

A módosítás megoldotta azt a gyakori problémát is, hogy a jótállási idő alatt elhúzódó javítások miatt lejárt a termékre vonatkozó jótállási idő. Egyértelművé tette a jogszabály, hogy a javítás idejével igenis meghosszabbodik a jótállás záró határnapja.

Bizonyos termékeknél (például egy gázkazánnál) lehetőség van arra, hogy a beüzemelésre a vásárláshoz képest később kerüljön sor, és ez lesz a jótállási idő kezdő napja. Csakhogy ezzel az időkorlát nélküli lehetőséggel könnyen vissza lehetett élni. A módosítás értelmében, ha a beüzemelést a fogyasztó a vásárlást követő 6 hónapon túl jelenti be, akkor a jótállás kezdő napja a vásárlás napja lesz, ezzel védve a vállalkozásokat.

Az e-számla jótállási jegy is lehet

A kereskedelem egyre nagyobb hányada tevődik át az online térbe, ezért szükség van a jótállási jegy e-úton való átadási lehetőségének biztosítására. E-jótállási jegy átadható mind offline, mind online vásárlás esetén a vállalkozás választása szerint. A vállalkozások adminisztrációs terheit csökkenti, és egyben gyorsabb megoldás is, ha az e-számla egyben jótállási jegy is (amennyiben a tartalma megfelel a jótállási jegyre vonatkozó előírásoknak). E-úton való átadást jelent például az e-mail, a felhasználói fiókban történő elhelyezés, a letöltési lehetőség vagy az applikáció útján történő biztosítása. A fogyasztó ugyanakkor kérheti, hogy papír alapon biztosítsa a vállalkozás részére a jótállási jegyet.

3 javítás után csere jön

Tisztázott a jogszabályi módosítás több korábbi, sokszor félreértésre okot adó kérdést. Például azt, hogy fogyasztó jótállási igényének érvényesítéséhez a kereskedő, a vállalkozó nem követelheti meg az eredeti csomagolást.

Előfordul, hogy többszöri javítás után sem használható a termék, amely különösen a nagy értékű cikkek esetében okoz a fogyasztónak problémát. A korábbi szabályozás nem határozta meg, hogy mennyi javítás után volt köteles a vállalkozás a terméket kicserélni. A módosítás kimondja, hogy a jótállási idő alatt a fogyasztó 3 javítást köteles eltűrni, a 4-nél már elállhat a szerződéstől, kérheti a termék a cseréjét, ha erre nincs mód, elállhat a vásárlástól.

30 napon belül ki kell javítani a hibás terméket

Gyakran megjelenő panasz a fogyasztók részéről, hogy a hibás termék javítása elhúzódik, és nem tudja, mikorra várhatja befejezést. A módosítással ezt a határnapot egyértelművé tették. Az továbbra is megvan, hogy törekedni kell 15 napon belüli javításra, illetve ha nem sikerül, arról értesíteni kell a fogyasztót. A szabályozás nyomást gyakorol a vállalkozásokra, hogy a javítást legkésőbb 30 napon belül tényleg elvégezzék, a szükséges alkatrészt beszerezzék, mert ha nem, kötelező a csere illetve a pénzvisszatérítés. Van egy termékkör, amely kivétel ez alól: elektromos kerékpár, elektromos roller, quad, motorkerékpár, segédmotoros kerékpár, személygépkocsi, lakóautó, lakókocsi, utánfutós lakókocsi, utánfutó, motoros vízi jármű.

Időszerű volt az is, hogy bővítsék a kötelező jótállás hatálya alá tartozó termékek körét: nyílászáró, árnyékolástechnikai eszköz, kaputelefon, riasztóberendezés, garázskapu, zuhanykabin, csaptelep, napelem rendszer, játék e-roller, drón­­ – amennyiben 10 ezer Ft feletti az eladási ár. 

Vállalkozásnak kell bizonyítani

Szavatossági termékeknél, cipőknél, ruháknál az általános tájékoztatási kötelezettséget vették át a módosításokban.

Szabályozták azt a régi igényt is, hogy a bizonyítási tehernél a vásárlástól számítva 1 évig a vállalkozásnak kell bizonyítania a hiba okát, majd a következő 1 évben a fogyasztónak (áru, digitális szolgáltatás esetén).  A vállalkozások korábban gyakran egy sablonos levéllel utasították el a fogyasztó panaszát, a módosítás óta csak jogszabályba foglalt kötelező tartalmi elemekkel, szakmailag megalapozott dokumentációval.

Fontos változás az is, hogy a fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, telephelyén, fióktelepén, valamint a javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.

Új szabályok vonatkoznak fogyasztók részére meghirdetett termékek akciós árainak, leértékeléseinek és árkedvezményeinek kereskedelemi kommunikációjára, valamint az akciós árak feltüntetésére mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben.

 

Békéltetés – egyszerűen, gyorsan, ingyenesen

Dr. Horváth Károly előbb magát a Békéltető Testületet mutatta be, majd magába, a békéltető tárgyalások kulisszatitkaiba is beavatta a fórum résztvevőit. Mint elmondta, Békéltető Testület a fogyasztói jogviták egyszerű, gyors és ingyenes vitarendezési fóruma.  A fogyasztók és a vállalkozások közötti jogvitában jár el. Míg egy bírósági eljárás pénzbe kerül, és az eljárás hossza minimum egy, de inkább két év, a Békéltető Testület mint alternatív vitarendezési fórum 60, de legkésőbb 90 nap alatt döntést hoz. A Csongrád-Csanád Megyei Békéltető Testület átlagosan 500 ügyet tárgyal évente.

A Békéltető Testület munkájáról részletesen olvashat a Kamarai Futár előző számában, ahol hosszabb interjút készítettünk dr. Horváth Károllyal.