Evolúció a közlekedésben – Jubilált a Nemzetközi Közlekedési Konferencia
A közlekedés jövőjét formáló technológiák és stratégiák kerültek terítékre a 25. Nemzetközi Közlekedési Konferencián Szegeden. A kétnapos esemény résztvevői az elektromobilitástól a KRESZ módosításáig számos izgalmas témában hallhattak előadásokat és vitákat, miközben a város és az ország közlekedési fejlesztései is reflektorfénybe kerültek.
– A közlekedés az életünk szerves része, fejlődése pedig nemcsak technológiai, hanem társadalmi és gazdasági kérdéseket is érint. Ezért választottuk idei konferenciánk témájául az „Evolúció a közlekedésben” címet, amely keretében az elektromobilitástól az önvezető járművekig, a mesterséges intelligenciától a személyközlekedés átalakulásáig számos aktuális és jövőbe mutató témát tárgyalunk majd – mondta el november 21-én Gellért Ákos, a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara (CSKIK) alelnöke Szegeden, a Nemzetközi Közlekedési Konferencián.
A kétnapos rendezvényt idén november 21. és 22. között 25. alkalommal rendezte meg a CSKIK és az Enterprise Europe Network-Szeged a Közlekedéstudományi Egyesület együttműködésével, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet NKft. szakmai támogatásával. Gellért Ákos beszédében kiemelte huszonöt évvel ezelőtt dr. Szeri István, a CSKIK tiszteletbeli elnöke álmodta meg ezt a rendezvényt, amely mára nemcsak a régiónk, hanem az ország egyik legmeghatározóbb szakmai eseményévé vált, sőt, nemzetközi szinten is jegyzik már a konferenciát. Közölte, a 25 év alatt több mint 400 előadó fordult meg a rendezvényen 13 különböző országból.
Jelentős közlekedési fejlesztések Szegeden
Az Evolúció a közlekedésben című esemény résztvevőit Szénási Róbert, Szeged Megyei Jogú Város városfejlesztési bizottságának elnöke is üdvözölte, aki arról beszélt, hogy Szeged hosszú évek óta elkötelezett amellett, hogy a legzöldebb magyar város legyen, ennek érdekében kiemelt figyelmet fordítanak a fenntartható közlekedésre. Jelezte, 3 év alatt 1 milliárd forintból megújulnak a trolik a városban, valamint a villamosvonalaknak több szakaszát is fejlesztik majd. Emlékeztetett, szintén a zöld várost szolgálja az a 4 önjáró trolibusz is, amely ősszel érkezett Szegedre.
Kitért a múlt pénteken bejelentett közlekedési fejlesztésekre is, amit az önkormányzat a kormánnyal és a BYD-val közösen valósít meg. Ennek része például a Szeged és Kiskunfélegyháza között épülő vasútvonal, a Sándorfalvi út négysávosítása, valamint a Belvárosi híd 2 milliárd forint állami támogatásból megvalósuló fejlesztése is. Utóbbi már jövő évben elkezdődik.
Egyre népszerűbb a közösségi közlekedés
A jubileumi konferencia az Építési és Közlekedési Minisztérium részvételével valósult meg. A tárca részéről Dr. Kerékgyártó János helyettes államtitkár gratulált a szervezőknek, majd arról beszélt, hogy a tömegközlekedésben jelentős növekedést tapasztaltak az elmúlt évek során, sok millió ember használja naponta a közösségi közlekedést, amely egyszerűbben, olcsóbban elérhetővé vált. Ugyanakkor jelezte, van még teendőjük, ezért hirdette meg Lázár János miniszter az 5 pontos akciótervet a tömegközlekedés megújítása érdekében.
Kiemelte, ennek részeként újragondolják a személyszállítási jogokat és az alapellátást, megújítják a járműflottát, valamint pályarekonstrukciók is lesznek a vasúti vonalakon. Közölte, az intézkedések az utaskomfort javítását szolgálják, ennek érdekében a jegyvásárlási lehetőségeket is átláthatóbbá, könnyedebbé teszik.
Születőben a nemzet közlekedési szolgáltatója
A folytatásban több előadást is hallhattak a résztvevők. Dr. Horváth Balázs, a Közlekedéstudományi Egyesület főtitkára, a Széchenyi István Egyetem tanszékvezetője „A közlekedés mindent megold!?”, Szabó Tamás Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Szolgáltatási Főosztály főosztályvezetője „Napjaink közlekedési stratégiája”, míg Dr. Mosóczi László, a MÁV-START Zrt. és Volánbusz Zrt. vezérigazgatója „Az egységes személyszállító vállalat kihívásai a jövőben” címmel tartott előadást.
űA KTI Nonprofit Kft. részéről Borbélyné Szabó Ágnes a közlekedéspolitikai szemlélet váltásról adott számot, míg Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója „Születőben a nemzet közlekedési szolgáltatója” címmel számolt be a vasúti közlekedés helyzetéről és jövőjéről a hallgatóságnak.
Terítéken a KRESZ módosítása
Volt kerekasztal-beszélgetés is, ahol a KRESZ módosítása került terítékre, a témát Dr. Pataki Gergely, a Csillag Kft. ügyvezetője, Dr. Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára, Berta Tamás, a KTI Nonprofit Kft. közlekedésbiztonságért felelős igazgató-helyettese, Vizer Barnabás, a Magyar Kerékpáros Szövetség sportigazgatója, valamint Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) elnökségi tagja vitatta meg. Így derült ki például az, hogy a módosításokba minden, közlekedésben érintett szakmai szervezetet bevonnak, valamint a lakosság is élhet javaslattal akár a KTI, akár a minisztérium felé. A jelenlegi tervek szerint újbóli vizsgát nem kell majd tennie a jogosítvánnyal rendelkezőknek az új KRESZ-ből, de létrejöhet egy felület, amelyen keresztül bárki tesztelheti majd tudását. Mint elhangzott, az új szabályok az uniós cél elérését szolgálják majd, miszerint 2050-ig nullára csökkenjen Európában a halálos kimenetelű közúti balesetek száma.
Az első nap a jubileum alkalmával ünnepi vacsorával zárult, ahol Dr. Szeri István elnöki elismerésben részesült a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara részéről.
A konferencia második napján szekcióülések zajlottak, melyeken a mesterséges intelligencia, az önvezető autók, a személyközlekedés változásai, a közlekedés oktatásban való jelenléte került fókuszba, de szó volt a fuvarozási és szállítmányozási piacon megjelenő európai kihívásokról is.
A konferencia alapító, Dr. Szeri István összefoglalója ITT elérhető.
Az előadások a hozzájárulások függvényében az alábbiakban elérhetők.
Galéria