Az unió digitális piacokról és szolgáltatásokról szóló törvényei
Két jelentős uniós jogszabály formálhatja át a digitális szektort. Összefoglaló arról, hogy mit tartalmaz a digitális piacokról és a digitális szolgáltatásokról szóló törvény.
A digitális platformok ereje
Az elmúlt két évtizedben a digitális platformok életünk szerves részévé váltak – nehéz elképzelni, hogy bármit is csináljunk a Google vagy a Facebook nélkül.
Bár az átalakulásnak nyilvánvaló előnyei vannak, az egyes platformok által megszerzett domináns pozíció jelentős előnyökkel jár a versenytársakkal szemben és indokolatlan befolyást gyakorol a demokráciára, az alapvető jogokra, a társadalmakra és a gazdaságra. Gyakran befolyásolják a jövőbeli innovációkat vagy a fogyasztói választásokat, és úgynevezett kapuőrként szolgálnak a vállalkozások és az internetfelhasználók között.
Az egyensúlyhiány kezelése érdekében az EU a digitális piacokról szóló törvény (DMA) és a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) segítségével a jelenlegi szabályok korszerűsítésén dolgozik, hogy egységes szabályok legyenek az egész EU-ban.
Digitális átalakulás: fontosság, előnyök és uniós politika
10 000 az EU-ban működő online platformok száma. Ezek több mint 90%-a kis- és középvállalkozás.
A techóriások szabályozása: a digitális piacokról szóló törvény
A digitális piacokról szóló törvény célja, hogy egyenlő feltételeket biztosítson minden digitális vállalat számára. A rendelet egyértelmű szabályokat határoz meg a nagy platformok számára, hogy megakadályozza a vállalkozások és a fogyasztók számára tisztességtelen feltételek kiszabását. Az ilyen gyakorlatok közé tartozik a termékek magasabb rangsorolása, vagy a felhasználók számára az előtelepített szoftverek vagy alkalmazások eltávolítási lehetőségének hiánya.
Az üzenetküldő platformok közötti együttműködés is javulni fog – a kis vagy nagy platformok felhasználói üzenetküldő alkalmazásokon keresztül üzeneteket válthatnak, fájlokat küldhetnek vagy videohívásokat kezdeményezhetnek.
A szabályoknak elő kell segíteni az innovációt, a növekedést és a versenyképességet, és segíteniük kell a kisvállalatokat és a startupokat a nagyobb cégekkel való versenyben.
A digitális piacokról szóló törvény meghatározza a nagy online platformok kapuőrként való azonosításának kritériumait is, és felhatalmazza a Bizottságot piaci vizsgálatok lefolytatására. Ez lehetővé teszi a kapuőrök kötelezettségek szükség szerinti frissítését és a rossz magatartás szankcionálását.
Biztonságosabb online tér: a digitális szolgáltatásokról szóló törvény
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény nagyobb beleszólást enged az embereknek abba, hogy mit látnak az interneten: a felhasználók jobban tájékozódhatnak arról, hogy miért ajánlanak számukra bizonyos tartalmat, és választhatnak olyan lehetőséget, amely nem tartalmazza a profilalkotást. Tilos lesz a célzott reklámozás kiskorúak számára, és nem engedélyezett az olyan érzékeny adatok felhasználása, mint a szexuális irányultság, vallás vagy etnikai hovatartozás.
Az új szabályok védik a felhasználókat a káros és illegális tartalmaktól is. Emellett jelentősen javítják az illegális tartalom eltávolítását, biztosítva, hogy az a lehető leggyorsabban megtörténjen. Segítenek a káros tartalmak elleni küzdelemben is és jobb szabályokat hoznak a szólásszabadság védelmére.
A digitális szolgáltatásokról szóló törvény olyan szabályokat is tartalmaz majd, amelyek biztosítják, hogy az online értékesített termékek biztonságosak legyenek, és megfeleljenek az EU-ban meghatározott legmagasabb szabványoknak. A felhasználók jobban ismerik az online vásárolt termékek valódi eladóit.
Következő lépések
Március 24-én a Parlament és a Tanács tárgyalói előzetes megállapodásra jutottak a digitális piacokról szóló törvényről. Április 23-án megszületett az előzetes megállapodás a digitális szolgáltatásokról szóló törvényről. Most mindkettőt hivatalosan is jóvá kell hagynia a Parlamentnek és a Tanácsnak.
Forrás: az Európai Parlament hivatalos oldala, 2022. április 27.