Az Európai Bizottság tovább csökkenti a vállalkozások összefonódásával kapcsolatos bürokráciát

Az Európai Bizottság a most elfogadott csomag révén tovább egyszerűsíti az uniós összefonódás-ellenőrzési rendeletben előírt, az összefonódások felülvizsgálatára vonatkozó eljárásokat. A csomag a következőket tartalmazza:

- a felülvizsgált összefonódás-ellenőrzési végrehajtási rendelet,
- az egyszerűsített eljárásról szóló közlemény
- a dokumentumok továbbításáról szóló közlemény.

A most elfogadott csomag a várakozások szerint jelentős előnyökkel jár majd a vállalkozások és a tanácsadók számára az előkészítő munka és a kapcsolódó költségek tekintetében. Arra irányul, hogy egyszerűsítse a problémamentes összefonódásokra vonatkozó bizottsági felülvizsgálati eljárást („egyszerűsített ügyek”), valamint kiterjessze annak hatókörét. Célja továbbá, hogy minden esetben csökkentse az ügyletek bejelentéséhez szükséges információk mennyiségét, és optimalizálja a dokumentumok továbbítását. Így a mai csomag hozzájárul a Bizottság azon célkitűzésének eléréséhez, hogy az EU hosszú távú versenyképességéről szóló közleményében bejelentettek szerint 25%-kal csökkentse a jelentéstételi követelményeket. Az új szabályok 2023. szeptember 1-jétől válnak alkalmazandóvá.

Az összefonódás-ellenőrzés egyszerűsítésére irányuló 2023. évi csomagban előirányzott főbb változások

A korábbi szabályok főbb módosításai egyszerűsíteni és észszerűsíteni hivatottak mind az egyszerűsített, mind a rendes összefonódás-ellenőrzési eljárást. Az új szabályok mindenekelőtt:

  • Kibővítik és/vagy egyértelműsítik, hogy mely esetek kezelhetők egyszerűsített eljárás keretében. Az egyszerűsített eljárásról szóló közlemény két olyan új esetkategóriát határoz meg, amelyek tekintetében egyszerűsített kezelés alkalmazható. Ezekben az esetekben valamennyi valószerű piacmeghatározás szerint:
  • az egyesülő felek egyedi vagy összesített upstream piaci részesedése nem éri el a 30%-ot, és együttes beszerzési piaci részesedésük is 30% alatt van; valamint
  • az egyesülő felek egyedi vagy kombinált upstream és downstream piaci részesedése 50% alatt van, a piaci koncentrációs index (HHI delta) nem éri el a 150-et, és az upstream és a downstream piacon is ugyanaz a vállalkozás rendelkezik a legkisebb piaci részesedéssel.

A közlemény szerint a Bizottság mérlegelési jogkörrel élhet arra vonatkozóan, hogy bizonyos összefonódásokat egyszerűsített eljárás keretében kezeljen, még akkor is, ha azok a releváns alapértelmezett kategóriákon kívül esnek. A közleményben foglalt rugalmassági klauzulák a következő konkrét esetekre vonatkoznak:

  • horizontális átfedések, ha az egyesülő felek együttes piaci részesedése 20–25% között van;
  • vertikális kapcsolatok, ha az egyesülő felek egyedi vagy együttes upstream és downstream piaci részesedése 30–35% között van;
  • vertikális kapcsolatok, ha az egyesülő felek egyedi vagy együttes piaci részesedése az egyik piacon nem haladja meg az 50%-ot, a vertikálisan kapcsolódó másik piacon pedig a 10%-ot; valamint
  • az Európai Gazdasági Térségben (a továbbiakban: EGT) 100 millió EUR és 150 millió EUR közötti árbevétellel és eszközökkel rendelkező közös vállalkozások.

A közlemény emellett egyértelműbben és részletesebben felsorolja azokat a körülményeket, amelyek fennállása esetén a Bizottság megvizsgálhat egy olyan ügyet, amely technikailag megfelel a rendes felülvizsgálati eljárás szerinti egyszerűsített kezelés követelményeinek.

  • Észszerűsítik az egyszerűsített ügyek felülvizsgálatát. A végrehajtási rendelet új bejelentési formanyomtatványt („jelölőnégyzetes” egyszerűsített CO-formanyomtatvány) vezet be az egyszerűsített esetek tekintetében. Ez a formanyomtatvány elsősorban feleletválasztós kérdéseket és táblázatokat, valamint egyszerűsített kérdéseket tartalmaz az esetek joghatósági és érdemi értékelésére vonatkozóan. Az egyszerűsített eljárásról szóló közlemény meghatározza továbbá, hogy az esetek mely kategóriái részesülhetnek „szuperegyszerűsített” kezelésben, amelynek keretében a feleket az összefonódás közvetlen – a Bizottsággal való előzetes egyeztetés nélkül – bejelentésére ösztönzik.
  • Észszerűsítik a nem egyszerűsített ügyek felülvizsgálatát. A végrehajtási rendelet csökkenti és pontosítja az ilyen esetekre vonatkozó bejelentési formanyomtatványon (CO-formanyomtatvány) feltüntetendő információkat. Ennek köszönhetően egyértelműbbé válnak a mentességi lehetőségek, bevezetésre kerülnek az érintett piacokra vonatkozó információkat tartalmazó táblázatok, és megszűnnek bizonyos tájékoztatási követelmények.
  • Optimalizálják a dokumentumok Bizottsághoz történő továbbítását a dokumentumok továbbításáról szóló új közlemény révén, amely alapértelmezetté teszi az elektronikus bejelentést.

Mindezen változások összességében várhatóan egyszerűsítik az előzetes kapcsolattartást, tovább csökkentve az ilyen egyeztetésekre fordított időt. A főbb változásokra vonatkozó további részletes információk a felülvizsgált szabályokat kísérő magyarázó feljegyzésben, illetve a „Kérdések és válaszok” dokumentumban találhatók.

Háttér-információk

A Bizottságnak kötelessége, hogy értékelje a bizonyos küszöbérték feletti forgalmú (lásd az uniós összefonódás-ellenőrzési rendelet 1. cikkét) vállalatokat érintő fúziókat és felvásárlásokat, valamint megelőzze azon összefonódásokat, amelyek jelentős mértékben korlátoznák a tényleges versenyt az Európai Gazdasági Térségben vagy annak jelentős részén. Az évek során a Bizottság arra törekedett, hogy vizsgálatait azokra az ügyekre összpontosítsa, amelyek valószínűleg jelentős hatást gyakorolnak az uniós vállalkozásokra és polgárokra. A Bizottság első ízben 2000-ben vezetett be egyszerűsített eljárást a problémamentes összefonódások kezelésére. 2013-ban a Bizottság egyszerűsítési csomagot fogadott el, amely tovább észszerűsítette és egyszerűsítette az összefonódások felülvizsgálatának folyamatát a problémamentes esetekben.

2021 márciusában a Bizottság véglegesítette az uniós összefonódás-ellenőrzés egyes eljárási és joghatósági vonatkozásaira vonatkozó értékelését. Az értékelés kimutatta, hogy bár a 2013. évi egyszerűsítési csomag a problémamentes összefonódások esetében fokozta az egyszerűsített eljárás alkalmazását, és csökkentette mind a vállalkozások, mind a Bizottság adminisztratív terheit, mindeközben biztosítva a hatékony végrehajtást, továbbra is maradtak olyan, jellemzően problémamentes esetek, amelyekre az egyszerűsített eljárás nem terjedt ki. Az értékelésből az is kiderült, hogy a tájékoztatási követelmények bizonyos esetekben még mindig túl széles körűek lehetnek. Végezetül az értékelés felfedte, hogy az egyszerűsített eljárásról szóló 2013. évi közlemény nem határozta meg elég egyértelműen azokat a különleges körülményeket, amelyek fennállása esetén az egyszerűsített eljárás követelményeinek megfelelő ügyek is rendes felülvizsgálatot igényelnek.

A Bizottság 2021. március 26-án közzétette bevezető hatásvizsgálatát, amelyben részletesen ismertette az értékelés során azonosított problémák kezelése érdekében mérlegelt különböző lehetőségeket. Ezzel egyidejűleg a Bizottság 2021 márciusában elindította az első nyilvános konzultációt a bevezető hatásvizsgálatban mérlegelt lehetőségekről. Az első nyilvános konzultáció során kapott visszajelzések értékelését, illetve további belső kutatásokat követően a Bizottság felülvizsgálta a szabályokat, és 2022 májusában előterjesztette javaslatait az érdekelt felekkel való konzultáció céljából. 2022 októberében a Bizottság célzott konzultációt kezdeményezett bizonyos rendelkezésekről.

A konzultációs tevékenységekről és a javasolt változások értékeléséről további részleteket tartalmazó hatásvizsgálat szintén a mai napon kerül közzétételre. A hatásvizsgálatra vonatkozó tömörebb információkért olvassa el a hatásvizsgálat összefoglalóját.

További információk

Látogasson el a Versenypolitikai Főigazgatóság vonatkozó weboldalára, ahol elérhető a felülvizsgált végrehajtási rendelet és az egyszerűsített eljárásról szóló közlemény, továbbá az értékelés és a bevezető hatásvizsgálat keretében az érdekelt felek által benyújtott valamennyi észrevétel, illetve a hatásvizsgálat is.