A repülők és hajók kibocsátásának csökkentése: az uniós intézkedések magyarázata

Bár az EU teljes kibocsátásának mindössze 8%-át teszik ki, a légi közlekedésből és a hajózásból származó kibocsátás növekszik. A klímaváltozás megfékezése érdekében az EU 2030-ra 55%-kal szeretné csökkenteni a teljes kibocsátását, 2050-re pedig el akarja érni a nulla kibocsátást. Az „Irány az 55%!” jogalkotási csomag az európai zöld megállapodás céljait hivatott elérni és mindkét ágazat kibocsátásának csökkentét célzó javaslatokat tartalmaz.

A kibocsátáscsökkentést célzó uniós célokról és intézkedésekről itt talál bővebb információt.

A légi kibocsátás-kereskedelem javítása

Az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerén (ETS) keresztül lépéseket tett a légi közlekedés kibocsátásának csökkentéséért. Az uniós vállalatok hátrányos helyzetének elkerülése érdekében azonban az ETS jelenleg csak az Európai Gazdasági Térségen (EGT) belüli járatokra vonatkozik.

2022. június 8-án a Parlament a légi közlekedésre vonatkozó ETS felülvizsgálata mellett szavazott. Azért, hogy az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentését a párizsi megállapodáshoz igazítsák, az EP-képviselők azt kérik, hogy az ETS minden EGT-ből induló járatra vonatkozzon, beleértve a területen kívül leszálló járatokat is.

A Parlament 2025. előtt, két évvel a Bizottság javaslata előtt fokozatosan megszüntetné az ingyenes ETS-kiosztást a légi közlekedés számára. A képviselők a légi közlekedési kibocsátási egységek árveréséből származó bevételek 75%-át innováció és új technológiák támogatására akarják fordítani.

Most kezdődnek a tárgyalások a szabályok végleges formájáról a tagállamokkal.

Megoldások az Európán kívüli járatok esetében

Eddig az EGT-n kívülről induló vagy érkező járatok esetében felfüggesztették az ETS-t. A cél, hogy időt hagyjanak egy összehasonlítható nemzetközi rendszer kialakítására, és elkerüljék a konfliktusokat a nemzetközi partnerekkel.

Az EU a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel is együttműködik a Corsia néven ismert globális piaci alapú intézkedés végrehajtásán, amelynek értelmében a légitársaságok környezetbarát projektekbe való befektetéssel, például fák ültetésével ellensúlyozhatják kibocsátásaikat.

A tengeri szállításból származó kibocsátások csökkentése

Az Európai Parlament 2020. szeptember 16-án megszavazta, hogy 2022-től a vízi közlekedést is vonják be az ETS rendszerébe, és kötelező érvényű követelményeket állapítsanak meg a hajózási társaságok számára, hogy azok 2030-ig legalább 40% -kal csökkentsék a kibocsátásukat.

A képviselők szerint a nagy hajók szén-dioxid-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatára vonatkozó eredeti javaslat nem volt elég ambiciózus.

Április 27-én a Parlament ismét hangsúlyozta, hogy a hajózási ágazatnak jelentősen csökkentenie kell a kibocsátásokat, és az ETS rendszerének részévé kell válnia. Kiemelte továbbá annak versenyképességre és a munkahelyekre gyakorolt hatását, és felvetette a szén-dioxid-kibocsátás áthelyezésének lehetséges kockázatát.

Az európai zöld megállapodás részeként a Parlament a következő intézkedésekkel szeretné elősegíteni, hogy úton a karbonsemleges Európa felé a tengeri ágazat tisztábbá és hatékonyabbá váljon:

  • a nehéz fűtőolajok fokozatos megszüntetése az alternatív üzemanyagok adómentessége útján
  • az európai kikötők dekarbonizálása, digitalizálása és automatizálása
  • a legszennyezőbb hajók szabályozott hozzáférése az uniós kikötőkhöz
  • technikai fejlesztések, például a sebesség optimalizálása, az új hidrodinamikai rendszerek fejlesztése.

Az Irány az 55%! jogalkotási csomag részeként , a Parlament kérésének megfelelően a Bizottság 2021. júliusában javasolta a kibocsátáskereskedelmi rendszer frissítését, beleértve annak kiterjesztését a tengeri szállításra. 2022. május 17-én a környezetvédelmi szakbizottság tagjai támogatták a javaslatot. Júniusban a plenáris ülés azonban visszaküldte azt a szakbizottsághoz a jogalkotás további kidolgozására. Ez várhatóan a június 22–23-i plenáris ülés napirendjén lesz.


Forrás: az Európai Parlament hivatalos oldala, 2022. június 15.