A fuvarozók ezentúl bérelhetnek külföldi rendszámú teherautót sofőr nélkül

Az Európai Parlament megadta végső jóváhagyását ahhoz az uniós kormányokkal született megállapodáshoz, amely módosítja a közúti árufuvarozásra használt teherautók vagy kamionok gépkocsivezető nélküli bérlésére vonatkozó szabályokat.

A szezonálisan megugró igények kielégítése

Az új szabályozás részben megszünteti az ilyen járművek másik tagállamból való bérlésének korlátozását. A fuvarozók és a tehergépjárművek bérlésével és lízingelésével foglalkozó vállalatok ezentúl másik tagállamból is bérelhetnek teherautót, ha átmenetileg vagy szezonálisan megugró kereslettel kell megbirkózniuk, vagy ki kell váltaniuk egy meghibásodott vagy sérült járművet. A korlátozások egy részének feloldásával a környezet is jól jár, mert a bérelhető járművek általában újabbak, biztonságosabbak és kevésbé környezetszennyezők, mint az átlagos járműpark.

Korlátozott időtartamra és számban

A képviselők a tárgyalások során elérték, hogy a fuvarozócégek évente legalább két hónapig használhassanak más tagállamban nyilvántartott bérelt teherautókat (a jelenlegi szabályok értelmében csak akkor tehetik ezt, ha a járművek és a cég ugyanabban a tagállamban vannak nyilvántartva). A kormányok azonban dönthetnek úgy, hogy 30 napos használat után előírják a nemzeti szabályok szerinti kötelező nyilvántartásba vételt.

A fuvarozóvállalatoknak jelenteniük kell a nemzeti hatóságoknak, hogy bérelt járművet használnak, és az uniós kormányok az egy vállalat által bérelhető járművek számát is korlátozhatják. A képviselőknek köszönhetően azonban ez nem lehet kevesebb a cég teljes áruszállító gépjárműparkjának negyedénél.

Cláudia Monteiro de Aguilar (EPP, Portugália) jelentéstevő szerint

„Az új szabályoknak köszönhetően a fuvarozócégek a szezonális igények kielégítésére egyszerűbben bérelhetnek további teherautókat ahelyett, hogy újakat kellene venniük. Több lehetőség közül választhatnak, szabadon vállalkozhatnak és a lehető legjobb módon csoportosíthatják forrásaikat, amely a környezet és az útbiztonság szempontjából is kedvező fordulatot jelent.”

A hétfői vitában nem szólalt fel magyar képviselő.

A következő lépések

A felülvizsgált jogszabály az Európai Unió Hivatalos Lapjában történő megjelenését követő 20. napon lép életbe.
A tagállamoknak 14 hónap áll rendelkezésükre ahhoz, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására.

Forrás: az Európai Parlament Sajtóközleménye, 2022.04.05