Új limit az autók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátására
Az ambiciózus éghajlat-politikai célok elérése érdekében az Európai Unió felülvizsgálja a jogszabályokat azokban az ágazatokban, amelyek közvetlenül érintettek a „Fit for 55 csomagban”. Ez magában foglalja a közlekedést is, mely az egyetlen ágazat, ahol az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása meghaladja az 1990-es értéket, ugyanis több mint 25%-kal nőtt. A közlekedés az EU teljes kibocsátásának ötödét adja.
A közúti közlekedés adja a közlekedésből származó kibocsátás legnagyobb százalékát, 2021-ben az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 71%-áért volt felelős.
Miért az autók és a kisteherautók?
Az autók és kisteherautók az európai szén-dioxid-kibocsátás mintegy 15%-áért felelősek.
Az autók károsanyag-kibocsátására vonatkozó egységes szabályozás hozzájárulna az EU 2030-ra kitűzött klímacéljainak eléréséhez.
A jelenlegi helyzet
2019-ben 122,3 gramm volt az új autók kilométerenkénti átlagos szén-dioxid-kibocsátása, ami alacsonyabb, mint az EU 2015-2019-es időszakra vonatkozó 130 grammos célértéke, de így is magasabb, mint a 2021-re kitűzött 95 g/km.
Az elektromos autók száma gyorsan növekszik, 2020-ban az újonnan nyilvántartásba vett személygépkocsik 11%-át tették ki
Amit érdemes tudni a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásáról az EU-ban azt infografikán foglaltuk össze.
Új célok
2021 júliusában az Európai Bizottság azt javasolta, hogy 2025-től további 15%-kal csökkentsék a személygépkocsik és kisteherautók kibocsátási határértékét; ezt követi a személygépkocsikra és a kisteherautókra vonatkozó határérték 50%-os csökkentése 2030-ra, és 2035-re a nulla kibocsátás elérése.
A célokat százalékban fejezik ki, mert a 95 g/km-es szabványt újra kell számítani az új, szigorúbb károsanyag-kibocsátási teszt szerint, amely jobban tükrözi a valós vezetési viszonyokat.
Az EP-képviselők klímacéljai
Az ENVI szakbizottság EP-képviselői május 11-én elfogadott jelentésükben támogatták a Bizottság azon célkitűzését, hogy 2035-re nulla kibocsátású utak legyenek. A szakbizottság szerint a Bizottságnak 2025 végéig jelentést kell készítenie a nulla közúti kibocsátás felé tett előrehaladásról, valamint ennek a fogyasztókra és a foglalkoztatásra gyakorolt hatásairól.
A képviselők azt is szeretnék, hogy a Bizottság 2023-ig dolgozzon ki egy módszertant a személygépkocsik és kisteherautók kibocsátásának felmérésére, beleértve az üzemanyag- és energiafogyasztást is.
A jelentést várhatóan a júniusi plenáris ülésen fogadják el, ami lehetővé tenné a képviselők számára, hogy tárgyalásokat kezdjenek a tagállamok kormányaival.
Forrás: az Európai Parlament hivatalos oldala, a cikk utolsó frissítése 2022. május 18.