Egy új időszak kezdete: EU–Japán kereskedelmi megállapodás

EEN

Az EU és Japán közötti kapcsolat mérföldkőhöz érkezik azzal, ha a partnerek aláírják a kereskedelmi és stratégiai megállapodást. Decemberben szavaz ezekről az EP. Az EU és Japán eddig is jó kapcsolatot ápolt egymással, az új megállapodással kereskedelmi partnerségüket még szorosabbra fűzhetik az egyre növekvő nemzetközi nyomás ellenében.

A javasolt kereskedelmi megállapodás megkönnyítené az európai cégeknek, hogy Japánba exportáljanak, a tervezetett stratégiai szerződés pedig megerősítené az együttműködést az olyan közös kihívásokkal szemben, mint a biztonság vagy a környezetvédelem kérdése.

A képviselők mindkét megállapodásról a decemberi plenáris ülésen szavaznak. Mielőtt életbe lép a szerződés, a Tanácsnak is el kell fogadnia azt.

Kereskedelem

Az európai vállalatok már így is több mint 58 milliárd eurónak megfelelő árucikket és 28 milliárdnak megfelelő szolgáltatást exportálnak Japánba évente, ám ezek a számok növekedni fognak, hiszen a kereskedelmi megállapodás a még meglévő akadályokat is elhárítja. Például az uniós exportok több mint 90 százalékánál 90 százalékkal csökkentik majd a vámokat, amely várhatóan évente egymilliárdnyi megtakarítást jelent a vámokon és a vámkezelési illetékeken az uniós exportőröknek.

Emellett több mint 200 európai mezőgazdasági terméket ismerhetnek meg Japánban. Az egyezség egyéb korlátozásokon is lazítana, például előtérbe helyezné a nemzetközi szabványokat a speciális japán előírásokkal szemben.

Pedro Silva Pereira (szocialista, portugál) jelentéstevő szerint a megállapodást fontos időszakban kötik meg: „Az EU–Japán gazdasági partnerségi megállapodás éppen időben érkezik, hogy kifejezze támogatását egy nyílt, igazságos, értékeken és szabályokon alapuló kereskedelem felé, egy olyan időszakban, amikor például Donald Trump egy rendkívül szeszélyes kereskedelmi taktikát követ”.

A képviselő hozzátette, a megállapodás sokkal többet jelent a kereskedelem ösztönzésénél. „Ez a megállapodás nemcsak a kétoldali kereskedelmi kapcsolatokat húzza szorosabbra, de felveszi a harcot az olyan problémákkal is, mint a klímaváltozás. Emellett a világgazdaság szabályait is segít alakítani az olyan közösen képviselt értékek mentén, mint az emberi jogok, a demokrácia vagy a jogállamiság tisztelete”.

Stratégiai partnerség

A Stratégiai Partnerségi Megállapodás egy kötelező érvényű megállapodás. Alojz Peterle (néppárti, szlovén), a másik jelentéstevő elmondta: „A megállapodás elmélyíti a kapcsolatokat Japánnal a legfontosabb szektorokon keresztül, és olyan témákban is fontos szerepet játszik majd, mint a klímaváltozás, az egészségüggyel kapcsolatos kutatások vagy a kiberbűnözés. Ez a partnerségi viszony válasz lehet a határokon átívelő kihívásokra és megmutatja elhivatottságunkat a nemzetközi szabályokon alapuló renddel kapcsolatban”.

Minta más országoknak is

Mindkét képviselő úgy véli, ez a megállapodás mintaként szolgálhat más országoknak is.

Silva Perreira szerint ez az első olyan uniós kereskedelmi megállapodás, amely kifejezi a párizsi klímaegyezmény iránti elhivatottságot és figyelmet szentel a kis- és középvállalkozásoknak is. A megállapodás továbbra is támogatja az unió irányelveit a környezetvédelemmel, a fogyasztók biztonságával, az élelmiszerbiztonsággal és a munkavállalók jogaival kapcsolatban.

Alojz Peterle mindehhez hozzátette, a megállapodások azért jöhettek létre, mert a partnerek hasonlóan gondolkodnak a demokráciáról és a világkereskedelemről: „A közös irányelvek és a jelenlegi világszintű kihívások elleni harc lehet a jövőbeni együttműködések sarokköve”.

Forrás: Európai Parlament – 2018. december 3.

2018-12-06T16:39:54+00:00